Vad händer med ett abonnemang vid dödsfall?

I regel händer ingenting med ett abonnemang vid dödsfall. Det gäller både mobilabonnemang och mobilt bredband. Ett abonnemang ingår i dödsboet och det är dess delägare som får bestämma vad som ska hända med abonnemanget. De kan exempelvis välja att avsluta det eller överlåta det till någon annan.

Vid dödsfall kan abonnemanget avslutas av dödsboets delägare

Eftersom abonnemang i regel inte avslutas vid dödsfall måste du och övriga delägare i dödsboet, det vill säga alla med omedelbar rätt till arvet, göra det. Det gör ni genom att kontakta mobiloperatören och tala om att ni vill avsluta abonnemanget. För att kunna avsluta abonnemanget måste ni ha tillgång till den avlidnes namn och personnummer.

Hos vissa operatörer kan det fungera lite olika hur man avslutar ett abonnemang vid dödsfall. Det kan därför vara bra att prata med operatören vad som gäller för följande punkter.

  • Bindningstid. Hos vissa operatörer avslutas abonnemanget trots bindningstid. Hos andra får du en slutfaktura med resterande månadsbetalningar för abonnemanget.
  • Uppsägningstid. Vissa operatörer räknar dagen för dödsfallet som första dagen på uppsägningstiden. Hos andra börjar uppsägningstiden först när du som anhörig säger upp abonnemanget.
  • Avbetalningar. Hade den avlidne obetalda räkningar för abonnemanget ska det betalas av dödsboet. Hos vissa operatörer behöver den kostnaden dock inte betalas direkt.

Det går att överta abonnemang vid dödsfall

Skulle det vara så att någon vill överta den avlidnes abonnemang går det bra. I stället för att avsluta abonnemanget gör ni en överlåtelse. Det kan göras på flera olika sätt. De flesta operatörer har en överlåtelseblankett ni kan fylla i. Det går även bra att kontakta operatörens kundtjänst.

Skulle den avlidne ha kvar bindningstid på abonnemanget följer den med till den nya ägaren. För att den nya ägaren ska kunna överta abonnemanget måste han eller hon uppfylla operatörens krav för att få teckna ett abonnemang.

Vanliga krav för att få teckna abonnemang

  • Du måste ha ett svensk personnummer och vara folkbokförd här.
  • Du får inte ha någon betalningsanmärkning.
  • Du måste vara över 18 år.
Tänk på! Det kan ta ett par dagar innan överlåtelsen av abonnemanget går igenom.
Filip Svensson
Filip Svensson Telekom-skribent filip.svensson@telepriskollen.se