Byta abonnemang
För att byta abonnemang tecknar du ett nytt abonnemang hos din nya operatör och anger att du vill flytta över ditt nummer. Då sköter den nya operatören uppsägningen av ditt gamla abonnemang. Vill du byta abonnemang hos din nuvarande operatör kan du ändra prisplan genom att logga in på operatörens hemsida.
Så byter du mobilabonnemang
- Hitta en ny operatör du vill teckna abonnemang hos genom att jämföra mobilabonnemang.
- Leta upp var du ansöker om mobilabonnemang hos den nya operatören.
- Fyll i dina personuppgifter.
- Välj om du vill behålla ditt nummer eller om du vill få ett nytt.
- Skicka in ansökan.
- Din nya operatör sköter kontakten med din föregående operatör.
- Du får hem ett nytt simkort och en bekräftelse inom några dagar.
- Klart!
Kan jag byta operatör men behålla mitt nummer?
Ja, du kan behålla ditt nuvarande nummer trots att du byter operatör. Du anger att du önskar behålla ditt nummer i samband med att du tecknar det nya abonnemanget på operatörens hemsida. Vill du inte behålla numret när du byter abonnemang anger du bara att du önskar ett nytt nummer i samband med beställningen.
Info! Möjligheten att få behålla sitt nummer när man byter operatör kallas nummerportabilitet. Du kan läsa mer i Post- och telestyrelsen föreskrifter och allmänna råd om nummerportabilitet.
Operatören sköter sedan uppsägningen av ditt gamla abonnemang, och du behöver själv egentligen inte göra någonting. Har du bindningstid kvar måste du dock låta den löpa ut innan den nya operatören kan flytta över ditt nummer. Du kan även välja att säga upp avtalet i förtid genom att betala en slutfaktura motsvarande de resterande månadsavgifterna.
Hur lång tid det tar att flytta över ditt nummer till den nya operatören varierar, men vanligtvis upp till en vecka. Du brukar få ett sms när allt är klart.
Kostar det något att flytta numret till en annan operatör?
Den nuvarande operatören måste lämna över numret till den nya operatören helt kostnadsfritt, oavsett eventuella bindnings- och uppsägningstider. Men en operatör har däremot ingen skyldighet att ta emot ett nummer, och inte heller någon skyldighet att ta emot numret kostnadsfritt. Det är alltså upp till varje operatör att bestämma om de tar emot ditt nummer och om det ska kosta något eller ej.
Men med det sagt så tar de allra flesta operatörer emot nummer helt kostnadsfritt i dag. Är du osäker så kan du kontakta operatörens support och höra vad som gäller.
Vad gör man om nummerflytten inte fungerar?
Då ska du först och främst kontakta din nya operatör och höra varför nummerflytten inte har genomförts som planerat. En möjlig orsak är att den nya operatören helt enkelt har missat att skicka en begäran om nummerflytt till din befintliga operatör. Det kan också ha uppstått något problem som har försvårat flytten, men i så fall bör din nya operatör ha fått information om det.
Om ditt nummer inte har flyttats enligt avtalet och det inte finns några uppenbara hinder för nummerflytten rekommenderar Telekområdgivarna att du skickar ett skriftligt klagomål till din nya operatör.
Tänk på! Om nummerflytten av någon anledning inte kan genomföras måste du kontakta den befintliga operatören om du fortfarande vill säga upp ditt abonnemang. Abonnemanget kan nämligen fortfarande vara aktivt eftersom operatören inväntar en begäran om nummerflytt.
Om numret inte har flyttats för att din befintliga operatör inte har lämnat över numret bör du höra av dig till operatören för att få veta varför. Den befintliga operatören är skyldig att återaktivera ditt nummer och ditt abonnemang om en nummerflytt misslyckas.
Kan man byta abonnemang med bindningstid?
Ja, man kan byta ett abonnemang med bindningstid, men då måste du betala för det. Du ber då operatören att få en slutfaktura som motsvarar summan av de resterande månadsbetalningarna.
Men annars går det inte att byta till ett abonnemang hos en annan operatör om du har bindningstid kvar på ditt nuvarande abonnemang. Däremot går det oftast att byta abonnemangsform hos den befintliga operatören under bindningstiden, i alla fall till ett abonnemang med mer surf eller högre hastighet.
Tänk på att abonnemanget kan ha uppsägningstid
Något att tänka på är att även ett obundet abonnemang kan ha (och har oftast) uppsägningstid. Uppsägningstiden får vara max en månad och avser tiden mellan det att du säger upp avtalet tills dess att avtalet löper ut. Under den tiden måste du fortfarande betala för abonnemanget.
Hur fungerar det att byta företagsabonnemang?
Att byta ett företagsabonnemang till ett annat hos en annan operatör går till på i princip samma sätt som att byta ett privatabonnemang. Vill du behålla numret du har i dagsläget fyller du i det i samband med din beställning.
Något att tänka på just när det gäller byte av företagsabonnemang är dock att uppsägningstiden kan ligga på upp till tre månader, beroende på när abonnemanget tecknades. Så kolla upp operatörens villkor och vad som gäller just för ditt företagsabonnemang innan du påbörjar ett byte.
Källor
- Telekområdgivarna (2024). Nummerflytt. https://telekomradgivarna.se/abonnemang/att-andra-avtal/telefoni/
- Post- och telestyrelsen. Nummerportabilitet – behåll ditt nummer om du byter operatör. https://pts.se/internet-och-telefoni/telefonnummer-och-adressering/nummerportabilitet-och-sparrtjanster/