Byta abonnemang

För att byta abonnemang tecknar du ett nytt abonnemang hos din nya operatör och anger att du vill flytta över ditt nummer. Då sköter den nya operatören uppsägningen av ditt gamla abonnemang. Vill du byta abonnemang hos din nuvarande operatör kan du ändra prisplan genom att logga in på operatörens hemsida.

Så byter du mobilabonnemang

  1. Hitta en ny operatör du vill teckna abonnemang hos genom att jämföra mobilabonnemang.
  2. Leta upp var du ansöker om mobilabonnemang hos den nya operatören.
  3. Fyll i dina personuppgifter.
  4. Välj om du vill behålla ditt nummer eller om du vill få ett nytt.
  5. Skicka in ansökan.
  6. Din nya operatör sköter kontakten med din föregående operatör.
  7. Du får hem ett nytt simkort och en bekräftelse inom några dagar.
  8. Klart!

Du kan behålla ditt nummer när du byter abonnemang

När du byter abonnemang mellan olika operatörer kan du behålla ditt nuvarande nummer. I samband med att du tecknar det nya abonnemanget på operatörens hemsida får du fylla i att du vill behålla ditt nummer.

Operatören sköter sedan uppsägningen av ditt gamla abonnemang. Du behöver själv inte tänka på någonting. Hur lång tid detta tar varierar men vanligtvis ett par dagar.

Så byter du abonnemang utan att behålla numret

Om du vill byta mobilabonnemang utan att behålla ditt nummer säger du upp ditt nuvarande abonnemang och tecknar ett nytt. Samma tillvägagångssätt gäller när du byter abonnemang för mobilt bredband. Tänk dock på att göra det i sådan ordning att du inte får något avbrott där du blir utan abonnemang.

Tänk på! Om du har uppsägningstid på ditt abonnemang är du betalningsskyldig i ytterligare en månad efter att du sagt upp det.

Ett bra tips kan vara att prata med operatören om när det nya abonnemanget börjar gälla innan du tecknar det. Då vet du när du ska säga upp ditt nuvarande abonnemang utan att få något avbrott.

Du kan i regel inte byta abonnemang med bindningstid

I regel är det inte möjligt att byta abonnemang under bindningstiden. Ibland kan det dock vara möjligt att byta till en högre surfmängd hos din nuvarande operatör även om du har bindningstid. Däremot går det inte att byta till en lägre surfmängd eller till ett abonnemang hos en annan operatör.

Tänk på! Du kan inte byta abonnemang om du har en obetald faktura.

Vill du byta abonnemang under bindningstiden kan du alltid kontakta din operatör och be om att få en slutfaktura för de resterande månadsbetalningarna under bindningstiden. När du väl har betalat den kan du byta fritt mellan olika abonnemang och operatörer.

Du får nytt simkort när du byter operatör

I samband med att du tecknar ett abonnemang hos en ny operatör kommer du få ett nytt simkort hemskickat till dig. De flesta operatörer skickar i dag ut trippel-sim vilket rymmer alla tre simkortsstorlekar. Det passar i alla mobiltelefoner.

Byte av företagsabonnemang fungerar likadant som för privatabonnemang

Har du ett företagsabonnemang och vill byta till ett annat är det lika enkelt som för privatabonnemang. Du genomför bytet precis på samma sätt.

Om du har ett mobilabonnemang och vill behålla numret du har i dagsläget fyller du i det i samband med din beställning.