Säga upp abonnemang

Du säger upp ditt abonnemang genom att kontakta din operatör via telefon, brev eller e-post. Uppsägningen är giltig oavsett vilken kontaktväg du väljer. Det bästa är dock att göra uppsägningen skriftligt, för att ha tydliga bevis ifall det skulle uppstå en tvist.

Så säger du upp ditt abonnemang

  1. Kolla om du har bindningstid. Har abonnemanget bindningstid som inte har gått ut än? Då måste du antingen vänta med att säga upp det eller få en slutfaktura på de månader som är kvar på bindningstiden.
  2. Kontakta din operatör. Du kan antingen ringa, mejla eller skicka brev. Om du ringer bör du se till att få en skriftlig bekräftelse på uppsägning.
  3. Specificera när du vill säga upp abonnemanget. Oavsett om du gör uppsägningen muntligt eller skriftligt bör du vara tydlig med från vilket datum du vill säga upp abonnemanget.
  4. Vänta tills eventuell uppsägningstid tar slut. Om du har uppsägningstid på abonnemanget måste du betala för abonnemanget tills uppsägningstiden är slut. För avtal som ingåtts efter 1 maj 2014 får uppsägningstiden vara max en månad.
  5. Nu är abonnemanget uppsagt!

Det är bäst att säga upp abonnemanget skriftligt

Du bör helst göra en skriftlig uppsägning (via e-post eller brev) eftersom det då är lättare att bevisa att du har sagt upp abonnemanget. En muntlig uppsägning är svårare att bevisa om det skulle uppstå en tvist mellan dig och operatören. Du kan visserligen visa att du har ringt operatören, men det är svårt att bevisa vad som har sagts.

Tips! När du gör en skriftlig uppsägning bör du alltid göra en kopia på uppsägningen och behålla den själv.

Om du väljer att skicka din uppsägning via brev kan du göra det som rekommenderat brev. Då kan du känna dig säkrare på att det kommer fram till operatören. I samband med att du säger upp ditt abonnemang kan du be operatören skicka en bekräftelse på uppsägningen.

Kan jag säga upp ett abonnemang med bindningstid?

Ja, du kan säga upp ett abonnemang även om du har bindningstid kvar. Men då kommer operatören skicka en slutfaktura för de månader som är kvar på bindningstiden. Du måste alltså fortfarande betala lika mycket som om du hade behållit abonnemanget tiden ut. Skillnaden blir att du betalar det som en engångssumma i stället för varje månad.

Vad händer om jag ska flytta och inte kan ta med mitt abonnemang?

Tyvärr måste du i de flesta fall betala för abonnemanget under hela bindningstiden. Det gäller alltså även om du ska flytta och inte kan använda abonnemanget på din nya adress. Men för säkerhets skull kan du kolla med din operatör som gäller.

Med tanke på detta kan det vara bra att undvika att teckna abonnemang med bindningstid om du vet att du kommer att flytta inom en snar framtid.

Tänk på uppsägningstiden

Förutom att du kan ha bindningstid på abonnemanget kan det också finnas en uppsägningstid. Det kan vara lätt att blanda ihop de två begreppen, men det är faktiskt två olika saker.

Skillnaden mellan bindningstid och uppsägningstid

  • Bindningstid är den tid du är bunden till abonnemanget. Det innebär att du måste betala för den tid du är bunden till tjänsten, även om du säger upp abonnemanget. Bindningstiden är ofta 12 eller 24 månader.
  • Uppsägningstid är tiden från att du säger upp abonnemanget tills abonnemanget faktiskt avslutas. Har du ingått avtal efter den 1 maj 2014 får uppsägningstiden vara max 1 månad. Det betyder alltså att från att du skickar in begäran om uppsägning tar det en månad innan abonnemanget avslutas.

Det är inte alla operatörer som har någon uppsägningstid. Så om du vill säga upp ditt abonnemang kan det vara bra att kolla upp om du har någon uppsägningstid, om du inte redan vet det.

Tips! Är du ute efter ett nytt abonnemang? Här på vår sajt kan du enkelt jämföra mobilabonnemang eller mobilt bredband och hitta det bästa och billigaste för dig.

Vill du säga upp ditt avtal när bindningstiden tar slut? Se då till att kolla upp om du har någon uppsägningstid och säg upp abonnemanget så att uppsägningstiden och bindningstiden löper ut samtidigt.

Anhöriga måste avsluta abonnemang vid dödsfall

Om någon dör avslutas inte personens abonnemang automatiskt. I stället är det den avlidnes anhöriga som måste avsluta abonnemanget eller flytta över det till en annan person. Uppsägningen av abonnemanget fungerar som vanligt, men det är viktigt att du har den anhöriges namn och personnummer för att kunna säga upp abonnemanget.

Ett abonnemang tillhör dödsboet, och det är upp till delägarna av dödsboet att bestämma vad som ska göras med abonnemanget.