Kan inte skicka sms
Om du inte kan skicka sms kan det vara nätverket, simkortet eller inställningarna i mobilen som orsakar problemet. På den här sidan går vi igenom de vanligaste orsakerna bakom sms-problem, och ger dig tips på vad du kan göra för att försöka lösa dem på egen hand.
Fel i grundläggande inställningar
- Ingen täckning i mobilnätet eller dålig wifi-anslutning. Om du har dålig eller ingen anslutning alls till ett nätverk kan detta skapa problem med sms och samtal. Testa att byta plats, starta om telefonen och/eller slå på och stänga av flygplansläget. Kolla också operatörens sida om driftstörningar om det finns några pågående i ditt område.
- Simkortet är skadat eller sitter fel. Kontrollera att simkortet i mobilen sitter som det ska och att det inte är skadat. I det senare fallet kan du be operatören om ett nytt simkort – beställer du online är oftast gratis.
- Flygplansläget är aktiverat. Se till att flygplansläget är avaktiverat.
- Kontantkortet har slut på saldo. Om du har ett kontantkort kan det vara ett för lågt saldo (eller inget saldo alls) som orsakar problem med sms. Kontrollera saldot på Mina sidor, som du loggar in på via operatörens hemsida eller app.
- Fel standardapp för sms. Kontrollera att Google Messages eller din föredragna SMS-app är inställd som standard.
Fel på sms-appen
1. SMS-appen är inte uppdaterad
Precis som andra appar får sms-appen (ofta kallad ”Meddelanden”) regelbundet uppdateringar. Dessa uppdateringar innehåller inte bara nya funktioner, utan också viktiga buggfixar och prestandaförbättringar. En ouppdaterad app kan innehålla ett känt fel som hindrar meddelanden från att skickas.
Uppdatera sms-appen på Android
- Öppna appen Google Play Butik.
- Tryck på din profilikon uppe i det högra hörnet.
- Välj Hantera appar och enheter.
- Under Uppdateringar tillgängliga, tryck på Se detaljer.
- Leta i listan efter din sms-app.
- Tryck på Uppdatera bredvid appen. Om du har många appar att uppdatera kan du även välja Uppdatera alla.
Uppdatera sms-appen på iPhone
Appen Meddelanden är en del av operativsystemet (iOS) och uppdateras automatiskt tillsammans med hela systemet. Se till att du har den senaste iOS-versionen genom att gå till Inställningar > Allmänt > Programuppdatering.
2. Cache och data behöver rensas
- Cache: Temporära filer som sms-appen sparar för att starta snabbare och vara mer effektiv kallas cache eller cacheminne. Ibland kan dessa filer bli korrupta och orsaka problem. Att rensa cachen är helt ofarligt och raderar inga meddelanden eller personliga inställningar.
- Data: Avser mer permanent information – inklusive dina inställningar i appen. Att rensa appens data återställer den till sitt ursprungliga skick.
Att rensa data kan i vissa fall radera dina sms-konversationer. Säkerhetskopiera därför alltid dina viktiga meddelanden först. Prova alltid att rensa cachen innan du rensar data.
Så rensar du cache och data på Android
- Gå till telefonens Inställningar.
- Navigera till Appar eller Apphantering.
- Hitta och välj din sms-app i listan.
- Tryck på Lagring eller Lagring och cache.
- Steg 1: Rensa cachen. Tryck på knappen Rensa cache. Starta om appen och se om problemet är löst.
- Steg 2: (om steg 1 inte fungerade). Om problemet kvarstår går du tillbaka till samma meny och trycker på Rensa data eller Rensa lagringsutrymme. Du kommer att få en varning – bekräfta om du är säker på att du vill fortsätta.
Stegen ovan gäller alltså framför allt för Android-mobiler eftersom iPhone (iOS) hanterar cache-minne och data automatiskt – systemet rensar helt enkelt bort onödiga filer när det behövs mer utrymme. Vissa appar (i regel från tredjepartsutvecklare) är undantagna från regeln, men det gäller alltså inte för meddelandeappen.
3. Numret du vill SMS:a är blockerat
Det är lätt hänt att man råkar blockera ett nummer, särskilt om man tidigare har fått skräppost från ett liknande nummer. När ett nummer är blockerat kan du varken ta emot samtal eller meddelanden från numret, och i de flesta fall inte heller skicka meddelanden till det.
Så här gör du för att kontrollera blockerade nummer
- Öppna din sms-app.
- Tryck på de tre prickarna (eller liknande menyikon) uppe i det högra hörnet för att öppna inställningarna.
- Leta efter ett alternativ som heter Blockerade nummer, Spam och blockerat eller Skräppostskydd.
- Gå igenom listan med blockerade nummer.
- Om du hittar numret du försöker skicka till trycker du på krysset eller Avblockera/Ta bort.
- Försök skicka meddelandet igen.
4. Fel meddelandecentralnummer (SMSC)
När du skickar ett sms går det inte direkt till mottagaren, utan skickas först till din operatörs meddelandecentral. Denna central tar emot meddelandet och levererar det sedan vidare till rätt person. För att detta ska fungera måste din telefon ha rätt meddelandecentralnummer (SMSC).
Om detta nummer är fel eller saknas i din telefon vet telefonen inte vart den ska skicka ditt sms, och meddelandet fastnar då hos dig. Det är därför viktigt att kontrollera att rätt nummer är inställt – särskilt om allt annat på telefonen verkar fungera. Numret är unikt för varje mobiloperatör.
Så kontrollerar och ändrar du SMSC på Android
- Hitta rätt SMSC-nummer: Sök på nätet efter ”[din operatörs namn] meddelandecentralnummer” eller ”[din operatörs namn] SMSC”.
- Leta upp telefonens dolda meny: Öppna telefon-appen och slå in koden *#*#4636#*#*. Den “dolda menyn”, även kallad Testing Menu eller Engineering Mode, ska nu dyka upp automatiskt.
- Hitta SMSC-inställningen: Välj Telefoninformation och skrolla ner tills du hittar fältet för SMSC. Jämför numret med din operatörs SMSC. Visar fältet fel nummer eller inget nummer alls skriver du in det korrekta numret inklusive “+” och landskoden och klickar på Uppdatera.
Kontrollera SMSC på iPhone
På en iPhone ställs SMSC vanligtvis in automatiskt via operatörsinställningarna och kan inte ändras manuellt på samma sätt som på Android.
Men om du misstänker att sms-problemen beror på fel SMSC kan du gå till Inställningar > Allmänt > Om. Vänta några sekunder. Om det finns en uppdatering från din operatör kommer en ruta automatiskt att dyka upp som frågar om du vill uppdatera. Godkänn den. Om detta inte löser problemet bör du kontakta din operatör för att säkerställa att allt är korrekt inställt från deras sida.
Andra möjliga orsaker till problem med sms
- Det kan vara problem med mottagarens telefon eller operatör.
- Ibland kan det finnas tillfälliga störningar i mobilnätet, så kolla på operatörens hemsida om det finns information om det.
- Kontrollera om det finns kända driftstörningar hos din mobiloperatör.
Vad gör man om det ändå inte fungerar?
Om inget av dessa tips hjälper kan du testa att starta om din mobil. En omstart löser faktiskt många problem. Fungerar det fortfarande inte är det dags att du kontaktar din operatör för att få vägledning.