Vad gör jag om jag har glömt min pinkod?

Om du har glömt din pinkod kan du hitta den på korthållaren som följde med när du fick sim-kortet. Hos vissa operatörer kan du även hitta pinkoden på Mina sidor. Där visas dock bara din ursprungliga pinkod. Har du ändrat den någon gång kan du inte hitta den på Mina sidor.

Du behöver puk-koden för att återställa pinkoden

Du kan skriva in en felaktig pinkod tre gånger. Därefter måste du ha din puk-kod för att återställa den.

Puk-koden finns också på korthållaren där sim-kortet satt när du fick det. Hos de flesta operatörer hittar du även puk-koden på Mina sidor och på din faktura som du får hem varje månad.

Du har tio försök att slå in rätt puk-kod. Om du skulle misslyckas med det spärras ditt sim-kort permanent och kan inte låsas upp igen.

Kontakta din operatör och beställ ett nytt sim-kort

Om du varken hittar din pin- eller puk-kod kan du kontakta din mobiloperatör och be om att få beställa ett nytt sim-kort med samma nummer. Det kan du göra direkt på webben eller genom att ringa kundtjänsten. Om du har ett kontantkort måste det vara registrerat för att du ska kunna beställa hem ett nytt sim-kort med samma nummer.

Från den dagen du beställer sim-kortet tar det några dagar innan du får det hemskickat till dig.

Filip Svensson
Filip Svensson Telekom-skribent filip.svensson@telepriskollen.se