Kan inte ta emot mms

Problem med att skicka eller ta emot mms är ett relativt vanligt problem, men inte mindre frustrerande för det. På den här sidan ger vi dig tips på vad du kan testa för att lösa problemet, oavsett om du har en iPhone eller en Android-telefon.

MMS (Multimedia Messaging Service) är tekniken som låter dig skicka och ta emot bilder, videoklipp och ljudfiler. Till skillnad från vanliga textmeddelanden (sms) kräver mms en mobildataanslutning för att fungera. En vanlig anledning till att du inte kan ta emot mms är att inställningarna i din telefon inte är helt korrekta.

Följ guiden här nedanför för att få ordning på dina mms igen.

Steg 1: Den grundläggande checklistan

  1. Aktivera mobildata: Mms fungerar inte över wifi, vilket innebär att du måste ha mobildata aktiverat på din telefon. Dra ner snabbmenyn från toppen av skärmen och se till att ikonen för mobildata (ofta två pilar som pekar upp och ner) är aktiverad. Ett tips är att testa att tillfälligt stänga av wifi för att säkerställa att telefonen använder mobilnätet.
  2. Starta om telefonen: Det låter enkelt, men en omstart är det mest effektiva sättet att lösa tillfälliga mjukvaruproblem. En omstart tvingar telefonen att återansluta till mobilnätverket och uppdatera sina inställningar.
  3. Kontrollera täckningen: Utan en stabil anslutning till nätverket kan varken surf eller mms fungera. Du bör ha minst två staplar i täckning.

Om du fortfarande inte kan ta emot mms efter dessa tre steg, är det dags att gå vidare till telefonens inställningar.

Steg 2: Kontrollera inställningarna i din telefon

Här skiljer det sig lite mellan iPhone och Android. Välj den guide som passar din telefon.

För dig med iPhone

  1. Aktivera mms-meddelanden genom att gå till Inställningar > Meddelanden. Skrolla ner och se till att reglaget för MMS-meddelanden är grönt (aktiverat). Om det är avstängt kan din iPhone inte hantera mms.
  2. Om problemet kvarstår kan en återställning av nätverksinställningarna vara lösningen. Gå till Inställningar > Allmänt > Överför eller nollställ iPhone > Nollställ > Återställ nätverksinställningar. Viktigt att tänka på är att detta raderar dina sparade wifi-lösenord, vpn-inställningar och tar bort dina parkopplade Bluetooth-enheter. Du måste därför sedan ansluta till dina nätverk på nytt.

För dig med Android

  1. Aktivera automatisk nedladdning genom att öppna din meddelande-app (till exempel Google Messages eller Samsung Messages).
  2. Tryck på de tre prickarna eller din profilikon och gå till Inställningar.
  3. Leta efter ett alternativ som heter Avancerat eller MMS.
  4. Se till att Hämta MMS automatiskt (eller liknande) är aktiverat.

Steg 3: Kontrollera APN-inställningar (den tekniska lösningen)

Om inget av ovanstående fungerar beror problemet troligtvis på felaktiga APN-inställningar (Access Point Name). APN är den information din telefon använder för att ansluta till din operatörs nätverk för surf och mms. Ibland kan dessa inställningar försvinna – särskilt efter en systemuppdatering.

Hitta och uppdatera APN-inställningar

  • iPhone: Gå till Inställningar > Mobilnät > Mobilt datanätverk.
  • Android: Gå till Inställningar > Nätverk och internet > Mobila nätverk > Åtkomstpunktsnamn (APN). (Kan även ligga under Anslutningar på Samsung-enheter).

Här ska du se till att din operatörs specifika inställningar för mms är korrekt ifyllda. Tidigare hade surf och mms ofta separata APN-profiler, men i dag är en gemensam profil mer eller mindre standard.

APN-inställningar för Sveriges största operatörer

Telia

  • APN: online.telia.se
  • MMSC: http://mmss/
  • MMS-proxy: 193.209.134.132
  • MMS-port: 8080 (kan även vara 80 på vissa enheter)
  • APN-typ: default,mms,supl

Telenor

  • APN: services.telenor.se
  • MMSC: http://mms
  • MMS-proxy: 172.30.253.241
  • MMS-port: 8799
  • APN-typ: default,mms,supl

Tele2

  • APN: internet.tele2.se
  • MMSC: http://mmsc.tele2.se
  • MMS-proxy: 130.244.202.30
  • MMS-port: 8080
  • APN-typ: default,mms,supl

Tre (3)

  • APN: data.tre.se
  • MMSC: http://mms.tre.se
  • MMS-proxy: mmsproxy.tre.se
  • MMS-port: 8799
  • APN-typ: default,mms

Fältet för APN-typ är särskilt viktigt för Android-enheter och talar om för telefonen att denna profil ska användas för både standarddata och mms.

Tänk på! När du har sparat de nya APN-inställningarna måste du starta om din telefon för att ändringarna ska få effekt.

Vad gör man om man fortfarande har problem med mms?

Om du har gått igenom hela guiden och fortfarande inte kan ta emot mms kan problemet ligga hos din operatör. Kontakta deras kundtjänst och förklara vilka felsökningssteg du redan har provat. Det kan röra sig om en blockering på ditt abonnemang eller en tillfällig driftstörning i nätet.