Telepriskollen
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Telepriskollen logotyp Gå till startsidan
  • Kontantkort
  • Mobilabonnemang
  • Mobilt bredband
  • Operatörer
  • Frågor & svar
Hem  ›  Frågor & svar  ›  Har jag ångerrätt på mitt företagsabonnemang?

Har jag ångerrätt på mitt företagsabonnemang?

Nej, du har i regel inte någon ångerrätt på företagsabonnemang. Den ångerrätt som finns för privatpersoner gäller vanligtvis inte för företag. Eftersom du inte kan ångra ett företagsabonnemang blir det ännu viktigare att du väljer ett som lever upp till ditt och företagets förväntningar.

Enskild firma har ångerrätt

Sedan ett par år tillbaka har du med enskild firma rätt till 14 dagars ångerrätt när du ingår avtal på distans. Om företaget som kontaktar dig inte informerar dig om ångerrätten förlängs den med upp till ett år.

Förhoppningen med ändringen är att färre småföretag ska drabbas av oseriösa försäljare som säljer dyra abonnemang de egentligen inte behöver.

Har du öppet köp kan du lämna tillbaka företagsabonnemanget

Eftersom du inte har någon ångerrätt på företagsabonnemang kan det vara bra att säkerställa att du åtminstone får öppet köp. Har du öppet köp kan du lämna tillbaka företagsabonnemanget om du inte skulle vara nöjd med det.

Om du lämnar tillbaka ett företagsabonnemang som du har använt kan du dock bli tvungen att betala för den del av tjänsten som du har utnyttjat.

Du kan även fråga om du kan få en prova på-period innan du bestämmer dig för företagsabonnemanget. Tänk dock på att få alla erbjudanden skriftligt. Skulle det uppstå en tvist mellan dig och företaget kan du alltid visa vad ni har kommit överens om.

Används företagsabonnemanget privat har du ångerrätt

Även om operatören anser att du har ingått ett företagsabonnemang kan du ibland ses som konsument och därmed ha ångerrätt. Det kan exempelvis handla om att du har en enskild firma och därför tecknade ett företagsabonnemang trots att abonnemanget skulle användas för privat bruk. 

Skulle ditt privata abonnemang ha gjorts om till ett företagsabonnemang kan du även kontakta operatören och påtala detta.

Det finns flera fall där Allmänna reklamationsnämnden har tagit beslut till konsumentens fördel i ärenden gällande just företagsabonnemang. Det kan då handla om att avtal har tecknats i egenskap av konsument medan operatören hävdar att det rör sig om ett företagsavtal.

Fler frågor & svar

Abonnemang
  • Har jag ångerrätt på mitt abonnemang?
  • Har jag ångerrätt på mitt företagsabonnemang?
  • Hur fungerar mobilsvar?
  • Hur gör jag för att byta abonnemang?
  • Hur överlåter jag ett abonnemang?
  • Hur säger jag upp mitt abonnemang?
  • Kan jag spara surfen på mitt abonnemang?
  • Kan jag teckna abonnemang utan att uppge mitt personnummer?
  • Kan jag teckna ett abonnemang trots betalningsanmärkning?
  • Vad händer med ett abonnemang vid dödsfall?
Guider
  • Hur mycket surf behöver jag?
  • Ska jag välja abonnemang eller kontantkort?
  • Ska jag välja fast eller mobilt bredband?
Kontantkort
  • Fungerar Swish med kontantkort?
  • Hur laddar jag mitt kontantkort?
  • Hur ser jag mitt saldo på kontantkortet?
  • Måste jag registrera mitt kontantkort?
Mobilnät och täckning
  • Vad är mobildata?
  • Vad är skillnaden mellan 2G, 3G, 4G och 5G?
  • Vilka operatörer har bäst täckning?
Mobilt bredband
  • Finns det gratis mobila bredband?
  • Hur fungerar mobilt bredband via USB-sticka?
  • Hur ser jag min IP-adress när jag har mobilt bredband?
  • Kan jag dela mobilt bredband via router?
Nummer
  • Hur flyttar jag mitt nummer mellan operatörer?
  • Kan jag behålla mitt nummer om jag beställer nytt simkort?
Sim-kort
  • Hur låser jag upp mitt simkort?
  • Kan jag ha ett 4G-simkort i en 3G-mobil?
  • Vad gör jag om jag har glömt min pinkod?
  • Vad gör jag om jag har glömt min puk-kod?
  • Vad gör jag om simkortet är för stort?
  • Vad gör jag om simkortet är ogiltigt?
Utomlands
  • Fungerar svenska abonnemang och kontantkort utomlands?
  • Vad kostar det att ringa utomlands?
  • Vad kostar det att surfa utomlands?
Filip Svensson
Filip Svensson Telekom-skribent filip.svensson@telepriskollen.se
  • Dela på Facebook
  • Twittra
  • Skicka via e-post
  • Skriv ut

Kommentarer

Följ diskussion
Meddela mig om
guest
Integritetspolicy
guest
Integritetspolicy
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer
Telepriskollen
Telepriskollen
  • Comparico AB
  • Väderkvarnsgatan 22B
  • 753 29 Uppsala
  • Org nr: 556851-2321
Sidor
  • Operatörer
  • Nyheter
  • Kontakta oss
  • Om Telepriskollen
  • Press & media
Följ oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Användarvillkor
  • Cookies
  • Integritetspolicy