Wifi-samtal

Wifi-samtal innebär helt enkelt att man pratar i telefon via wifi-nätet i stället för mobilnätet. Det kan vara en fördel om du har dålig mobiltäckning där du befinner dig, till exempel i ett garage eller en källare, men har wifi-täckning. Om operatören erbjuder wifi-samtal (vilket de allra flesta gör i dag) ingår det automatiskt i ditt mobilabonnemang eller kontantkort. Det enda du kan behöva göra är att aktivera funktionen i din telefon.

Så fungerar wifi-samtal

En stor fördel med wifi-samtal är att man kan prata i telefon även på platser där mobiltäckningen är dålig eller till och med obefintlig. Ofta blir samtalskvaliteten också bättre när man pratar via wifi-nätet. Skulle wifi-uppkopplingen brytas går samtalet tack vare VoLTE sömlöst över till 4G-nätet i stället, så länge det finns täckning där förstås. Telefonen kan växla mellan mobilnät och wifi utan att bryta samtalet.

Tänk på! I dagsläget verkar wifi-samtal inte fungera utomlands utan bara i Sverige.

Har du bara täckning i 2G- eller 3G-nätet kommer samtalet dock att brytas om wifi-uppkopplingen försvinner. Det beror på att varken 2G eller 3G har stöd för den här typen av telefoni.

Vad behöver jag för att använda wifi-samtal?

Det du behöver för att kunna använda wifi-samtal är en telefon som stödjer funktionen, samt ett abonnemang eller kontantkort från en operatör som har stöd för wifi-samtal. För att det ska fungera måste du även vara ansluten till ett svenskt wifi-nät som har stöd för samtal.

Info! Wifi-samtal kostar inget extra för dig. Erbjuder operatören wifi-samtal ingår det kostnadsfritt i ditt mobilabonnemang eller kontantkort.

Är du osäker på om din operatör erbjuder wifi-samtal så kan du besöka operatörens hemsida där du bör hitta information i support- eller FAQ-avdelningen. Du kan också kontakta operatörens support direkt.

Vilka mobiltelefoner har stöd för wifi-samtal?

Alla Iphone-modeller från och med Iphone 6 med iOS 12.1 och senare ska stödja wifi-samtal, och även VoLTE. 

När det gäller mobiler av Android-typ ska de flesta mobiltelefoner lanserade efter 2018 (som är avsedda för den nordiska marknaden) stödja både wifi-samtal och VoLTE. Men det kan finnas undantag så om du är osäker kan du höra med operatören eller mobiltillverkaren vad som gäller för din enhet.

Hur aktiverar jag wifi-samtal på min mobiltelefon?

Aktivera wifi-samtal på Iphone

  1. Öppna mobilens Inställningar.
  2. Scrolla ner och välj Telefon.
  3. Välj Wi-Fi-samtal.
  4. Slå på Wi-Fi-samtal på denna iPhone.
  5. Välj Aktivera när du får frågan om du vill aktivera wifi-samtal.

Aktivera wifi-samtal på Samsung och Sony

  1. Öppna mobilens Inställningar.
  2. Sök på wifi-samtal och välj Wi-Fi-samtal när alternativet dyker upp under Anslutningar.
  3. Slå på wifi-samtal.

Aktivera wifi-samtal på Huawei

  1. Öppna Inställningar.
  2. Välj Trådlöst och nätverk > Mobilnätverk.
  3. Klicka på wifi-samtal, som du hittar under sim 1 eller 2 beroende på om du har flera sim och vilket av dem du använder.
  4. Dra reglaget för wifi-samtal så att rutan öppnas och blir blå.
  5. Klicka på Aktivera i rutan som öppnas.

Värt att nämna när det gäller Android är att tillvägagångssätt så väl som menyval kan variera något mellan olika mobilmärken och modeller. Oavsett om du har Iphone eller Android så kan du behöva starta om enheten efter att du har slagit på wifi-samtal för att slutföra aktiveringen.

Vad gör jag om wifi-samtal inte fungerar?

  • Kontrollera att du är ansluten till ett wifi-nätverk. Om du har dålig täckning, eller ingen täckning alls, kommer wifi-samtal inte fungera.
  • Kontrollera att din telefon stödjer wifi-samtal. Se också till att du har uppdaterat till senaste versionen av operativsystemet.
  • Säkerställ att din operatör stödjer funktionen.
  • Kontrollera att du har aktiverat wifi-samtal. Du kan läsa hur du aktiverar funktionen högre upp på den här sidan.
  • Starta om din telefon.
  • Anslut till ett annat wifi-nätverk. Vissa wifi-nätverk fungerar inte med wifi-samtal.
  • Inaktivera wifi-samtal och aktivera det igen.
  • Nollställ nätverket på din telefon.

Om inget av ovanstående tips fungerar bör du kontakta din operatör för att få vägledning.

Hur fungerar wifi-samtal om man ringer 112?

När du ringer 112 kommer telefonen att välja mobilnätet i första hand, men om det inte är tillgängligt kommer telefonen att använda wifi-samtal. Viktigt att veta om är dock att wifi-samtal till 112 inte kan spåras geografiskt, så det går alltså inte att se var samtalet kommer ifrån. Men på Iphone kan du faktiskt behöva ange eller bekräfta en adress för nödsamtal i syfte att underlätta för alarmeringstjänster.

Hur använder man wifi-samtal på sina andra Apple-enheter?

  1. Säkerställ att enheten du vill lägga till har senaste versionen av operativsystemet.
  2. På din Iphone öppnar du Inställningar och  väljer Telefon > Wi-Fi-samtal.
  3. Aktivera wifi-samtal för andra enheter.
  4. Gå tillbaka ett steg och välj Samtal på andra enheter.
  5. Aktivera Tillåt samtal på andra enheter (om det inte redan är aktiverat) och du bör se en lista med berättigade enheter under Tillåt samtal på.
  6. Aktivera de enheter som du vill använda wifi-samtal på.
  7. Få dina andra enheter att acceptera samtal från din Iphone: på en Ipad går du till Inställningar > FaceTime och aktivera Samtal från Iphone, och på en Mac öppnar du FaceTime-appen, väljer FaceTime > Inställningar och aktiverar Samtal från Iphone.

Om det inte fungerar att lägga till en enhet så kontrollerar du att både wifi-samtal och Tillåt samtal på andra enheter är aktiverade på din Iphone och att enheten du vill lägga till visas under Tillåt samtal på. Säkerställ även att du använder samma Apple-id för FaceTime och Icloud på din Iphone som på den andra enheten.