Hur fungerar mobilsvar?

Mobilsvar är en telefonsvarare som du aktiverar till din mobiltelefon. Du kan själv spela in hälsningsfraser och vidarekoppla samtal. När någon talar in ett meddelande får du ett sms från din operatör.

Hur du aktiverar och ändrar inställningar varierar mellan olika operatörer. Det mesta sköter du via din telefon genom att slå in särskilda nummer och följa instruktionerna som angivs.

Du aktiverar mobilsvar via din mobiltelefon

Mobilsvar är en tjänst som du kan aktivera direkt med din mobiltelefon. Vanligtvis ringer du ett särskilt nummer och följer anvisningarna som ges.

Exakt hur det går till när du aktiverar mobilsvar varierar mellan olika mobiloperatörer. Skulle du inte lyckas aktivera mobilsvar kan du alltid kontakta operatörens kundtjänst och fråga om hjälp.

Från det att du aktiverade tjänsten kan det ta ett par timmar innan ditt nya mobilsvar kopplas in.

Tänk på! I samband med att du aktiverar mobilsvar ombeds du att slå in en pinkod för att skydda mot obehöriga. Skulle du vilja byta den i efterhand går det bra. Vilket nummer du slår in för att byta pinkod framgår på din operatörs hemsida.

Bestäm en egen hälsningsfras på mobilsvar

När du har aktiverat ditt mobilsvar kan du själv spela in en egen hälsningsfras om du inte vill använda den som är förinställd. Återigen ringer du ett särskilt nummer och följer instruktionerna för att spela in din hälsningsfras.

Din hälsningsfras kan inte vara hur lång som helst. Hos Telenor får du exempelvis inte spela in ett hälsningsmeddelande som är längre än fem minuter. Exakt hur långt meddelandet får vara kan dock variera mellan olika operatörer.

Registrera ditt kontantkort för att aktivera mobilsvar

När du har ett mobilabonnemang kan du aktivera mobilsvar. För att göra det med ett kontantkort måste det dock vara registrerat. Du kan registrera ditt kontantkort via Mina sidor på operatörens hemsida eller genom att kontakta kundtjänsten. Därefter fungerar mobilsvar precis som vanligt för dig.

Tips! Om du beställde ditt kontantkort direkt från operatören var det redan registrerat när du fick det.

Hur stänger jag av mobilsvar?

Hos de flesta operatörerna stänger du av ditt mobilsvar via din telefon. På respektive operatörs hemsida framgår det vilka nummer du ska slå in för att stänga av mobilsvar. Hos en del operatörer kan du även avaktivera mobilsvar via Mina sidor på operatörens hemsida eller genom att kontakta kundtjänsten.

Stäng av mobilsvar när du åker utomlands

När du åker utomlands kan det vara bra att stänga av ditt mobilsvar för att undvika dyra kostnader. Om ditt abonnemang eller kontantkort fungerar inom EU och EES behöver du inte oroa dig för några dyra kostnader. Du kan nämligen ta emot och avlyssna ditt mobilsvar utan att det kostar dig något extra.

Om du däremot reser utanför Europa får du betala när någon lämnar ett röstmeddelande till dig. Det gäller oavsett om du lyssnar av ditt mobilsvar eller inte. Kostnaden för att lyssna av ditt mobilsvar är samma som kostnaden för ett vanligt röstmeddelande i det land du befinner dig i. Så för att undvika onödiga kostnader kan det vara bra att stänga av mobilsvar när du reser utomlands.

Vidarekoppla samtal till ditt mobilsvar

Hos många operatörer går det att vidarekoppla inkommande samtal till ditt mobilsvar. Du kan välja att vidarekoppla samtal till mobilsvar direkt när personen ringer dig, när du själv pratar i telefon eller när telefonen är avstängd. Hur du gör det beror på vilken operatör du har.

Efter ett antal signaler vidarekopplas den som ringer dig till mobilsvar automatiskt. Hos vissa operatörer kan du själv bestämma hur många signaler eller sekunder som får gå innan samtalet vidarekopplas till mobilsvar.

Tips! Det kan vara bra att ändra tiden för vidarekoppling av mobilsvar om det ofta tar lång tid för dig att hinna svara när telefonen ringer.

Du får ett sms när någon har talat in ett meddelande

När någon har talat in ett meddelande i din röstbrevlåda får du ett sms om detta från din mobiloperatör. Därefter slår du ett särskilt nummer för att lyssna på meddelandet. Vilket nummer du ska slå för att komma till röstbrevlådan beror på vilken operatör du har.

Du kan inte spara meddelanden permanent

Det går inte att spara ett röstmeddelande permanent. Ett meddelande som är avlyssnat sparas vanligtvis i tre dagar, medan ett meddelande som du inte har lyssnat på oftast sparas i tio dagar. Skulle du vilja spara ett avlyssnat meddelande brukar det gå bra i ytterligare tio dagar.

Kan jag byta språk på mitt mobilsvar?

Ja, hos de allra flesta operatörerna kan du byta språk på ditt mobilsvar. Svenska är det förinställda språket på ditt mobilsvar men du brukar även kunna välja engelska.

För att få hjälp att byta språk på ditt mobilsvar kan du kontakta operatörens kundtjänst. Hos vissa operatörer kan du även göra det själv genom att ringa ett särskilt nummer och följa instruktionerna.

Filip Svensson
Filip Svensson Telekom-skribent filip.svensson@telepriskollen.se