Våra omdömen om Sveriges operatörer – hitta det bästa alternativet för dig

Här hittar du omdömen om några av Sveriges populäraste operatörer. Vissa operatörer, ofta de större, erbjuder både mobilabonnemang, kontantkort, mobilt bredband och fast bredband, medan de mindre kanske har ett eller två alternativ i sitt sortiment. När vi har gjort våra bedömningar har vi till exempel tagit hänsyn till faktorer som utbud, täckning, priser och kundtjänstens omfattning.

Med hjälp av vår sajt kan du snabbt och lätt jämföra de olika operatörerna och hitta ett alternativ som passar bäst just för dig.

Tänk på det här när du väljer operatör

Det finns ett par faktorer som är viktiga att tänka på när du ska välja en operatör, till exempel utbudets bredd, nätets täckning, priser och kundtjänstens omfattning. Det är även dessa punkter vi har utgått ifrån i våra bedömningar av de olika operatörerna på marknaden. Nedan kan du läsa lite mer om varje punkt.

Utbud

Jämför operatörernas utbud av olika tjänster och erbjudanden. Om utbudet är allt för litet kan det i vissa fall vara svårt att hitta passande alternativ, men många av operatörerna här på vår sida har flera alternativ när det gäller kontantkort och mobilabonnemang såväl som mobilt och fast bredband. 

Om du till exempel är pensionär eller student, eller är på jakt efter en ny operatör till företagsabonnemanget, kan du även jämföra operatörernas erbjudanden för olika målgrupper. Här finns det rätt stora skillnader mellan operatörerna, där vissa har väldigt många förmånliga erbjudanden, medan andra inte har några alls.

Täckning

Nästan viktigast av allt är att jämföra operatörernas täckning där du bor. Det kan nämligen skilja sig rätt rejält beroende på var i landet du är bosatt, och om du vill slippa störningar, buffrande och dålig uppkoppling överlag bör du lägga lite tid just på att undersöka vilket nät som är starkast i ditt område. 

Tips! Du hittar täckningskartor på operatörernas respektive hemsidor. Där kan du även söka på din adress och få exakta resultat.

Vilken operatör som har bäst täckning? Telia har flera år i rad prisats för sitt rikstäckande nät som är stabilt både i storstäderna och ute på landsbygden. Silvermedaljen går till Tele2 som framför allt under de senaste åren har fått goda omdömen för mobilnätets styrka och täckning i stora delar av landet. Täckningen i Telenors nät är bra, bitvis riktigt bra, men operatören placerar sig ändå som nummer tre på listan.

Tänk på! Flera operatörer delar nät. Halebop och Fello går till exempel under Telias nät, Vimla under Telenors, Hallon under Tres och Comviq under Tele2:s.

En bit efter sina tre största konkurrenter kommer Tre. Mobilnätet är förvisso riktigt starkt i landets södra delar och framför allt i större städer, men det är inte lika stabilt i landets norra delar.

Det ska dock sägas att Tre har gjort klara förbättringar av mobilnätet under de senaste åren, så det är mycket möjligt att vi snart kommer kunna se framsteg gällande täckningen i norr och ute på landsbygden.

Priser

Prismässigt finns det så klart stora skillnader mellan de olika operatörerna. Dock ska du fundera på vad du faktiskt får på köpet, det vill säga hur prisvärt till exempel abonnemanget eller det mobila bredbandet är. Om du bara fokuserar på att hitta den absolut billigaste operatören riskerar du att teckna ett avtal som egentligen inte matchar dina behov och önskemål.

De större operatörerna har överlag högre priser, men då kan du i regel också räkna med att till exempel få tillgång till mer omfattande support och ett bredare utbud av olika tjänster.

Kundtjänst

Vet du med dig att du är i behov av omfattande kundtjänst är det en bra idé att kolla upp operatörernas supportmöjligheter. Vissa operatörer erbjuder flera olika kontaktvägar, till exempel via mejl, telefon och chatt, medan andra, ofta något mindre operatörer, satsar på helt digital support.

Även här är det viktigt att du utgår ifrån dina egna förutsättningar. Ett alternativ som verkar otroligt smidigt för andra behöver inte vara det bästa valet för dig.

Vilken operatör är störst i Sverige?

Telia är Sveriges största operatör, både sett till omsättning och antal kunder. Företaget har funnits sedan slutet av 1800-talet, från början under namnet Televerket, men blev Telia AB 1993.

Vilken operatör är billigast?

Hallon har några av marknadens absolut lägsta priser på både mobilabonnemang, kontantkort och mobilt bredband. Täckningen är dock en av Hallons svagheter, framför allt om du bor i landets norra delar eller på landsbygden. Fello (använder Telias nät) och Vimla (använder Telenors nät) har också relativt låga priser och kan dessutom erbjuda något bättre täckning i landet som helhet.

Priset är så klart viktigt när du jämför operatörerna, men tänk på att inte bara försöka komma undan så billigt som möjligt – då kan du nämligen missa att jämföra andra viktiga faktorer. Fundera hellre över hur prisvärda operatörernas erbjudanden är och vad som är viktigt just för dig. 

Hur byter man operatör?

Om du har valt en operatör och tecknat någon form av abonnemang, men efter en tid känner dig missnöjd med ditt val kan du så klart byta. Det finns dock ett par saker som är bra att ha i åtanke för att bytet ska kunna genomföras så smidigt som möjligt.

Det första du bör göra är att kolla upp om ditt abonnemang och eventuella tilläggstjänster har någon bindningstid eller uppsägningstid, och hur lång tid du i så fall har kvar. Nedan ser du hur man stegvis kan genomföra ett operatörsbyte. Dessa steg är även rekommenderade av Telekområdgivarna.

1. Ta kontakt med operatören du vill bli kund hos

Meddela din nya operatör att du vill bli kund från och med att ditt abonnemang hos din tidigare operatör löper ut. Då minimerar du risken för dubbla kostnader. 

Tänk på! Gäller operatörsbytet telefoni kanske du önskar ha kvar samma telefonnummer? Fråga din nya operatör om du kan flytta över ditt nummer, och hur du då går till väga. Du kan i regel flytta över ditt nummer under uppsägningstiden hos den tidigare operatören, men alltså inte när abonnemanget har avslutats.

Be alltid att få det du och din nya operatör kommit överens om i en skriftlig bekräftelse. Om det skulle bli missförstånd är det alltid enklare att gå tillbaka och se vad som står svart på vitt.

2. Kontakta din nuvarande operatör

Prata med din nuvarande operatör och stäm av eventuella uppsägnings- eller bindningstider. Kolla upp om bytet medför några kostnader för dig. Du kan även höra dig för om det finns möjlighet att säga upp ditt avtal i förtid. Tänk även här på att få en skriftlig bekräftelse på er överenskommelse.

Tänk på att inte avsluta ditt nuvarande avtal innan du fått bytet bekräftat av din nya operatör.

3. Avsluta ditt nuvarande avtal

Säg upp det befintliga avtalet hos din tidigare operatör, gärna skriftligen till exempel via mejl eller brev, så att du får papper på att uppsägningen har gjorts.

Hur lång tid tar det att byta operatör?

Hur lång tid det tar att byta operatör beror på om du har bindningstid och/eller uppsägningstid kvar på abonnemanget. 

Eventuell nummerflytt kan också ta olika lång tid beroende på mellan vilka operatörer porteringen sker och om du gjorde din förfrågan på distans eller i fysisk butik.