Vad har hänt med Folke bredband?

NTM AB, ägaren av Folke bredband, har beslutat att utveckla verksamheten i en annan riktning och kommer därför att flytta över befintliga bredbandskunder till Bredband2 från och med den 1 juni 2025.

Vad händer med mitt bredband efter övergången?

För dig som varit bredbandskund hos Folke kommer övergången till Bredband2 inte innebära några större förändringar. Du får behålla samma tjänst som tidigare och du ska inte heller beröras av några längre avbrott i samband med flytten.

En fördel är att du nu kommer kunna ta del av Bredband2:s större utbud av tjänster, till exempel när det gäller router, telefoni och antivirusprogram.

Får jag ha kvar samma pris som tidigare?

Ja, enligt informationen på Bredband2:s hemsida så ska du som haft ditt bredband hos Folke få behålla samma pris även som kund hos Bredband2. Känner du dig osäker på vad som gäller kan du alltid kontakta supporten. Folkes support ska finnas kvar en tid framöver, men i vissa ärenden kommer de att hänvisa dig vidare till Bredband2:s support som tar över ansvaret för din bredbandstjänst.

Hur blir det med fakturorna?

Framöver kommer dina fakturor att komma från Bredband2 via deras betal- och faktureringspartner Billogram. Fakturan kommer att se lite annorlunda ut och även ha interaktiva funktioner som gör det möjligt att kontakta Bredband2 direkt via fakturan. Betalar du i dag via autogiro eller e-faktura behöver du inte göra något särskilt, utan det ska fungera precis som vanligt. Du kan även välja att betala med Swish.

Som bredbandskund hos Folke kan du ha fått dina fakturor via Kivra, men efter övergången till Bredband2 kommer detta inte längre vara ett alternativ. Bredband2 har nämligen inget samarbete med Kivra i dagsläget. Har du inte aktivt valt att få pappersfaktura kommer du i stället att få den via e-post. Men du kan ansöka om att byta till autogiro eller e-faktura efter att du har fått din första faktura från Bredband2.

Behöver jag göra något eller sker flytten automatiskt?

Nej, som kund ska du inte behöva göra något alls, utan övergången från Folke till Bredband2 ska ske automatiskt. Men om du känner dig osäker eller har frågor om din bredbandstjänst kan du alltid kontakta supporten.

Skulle du känna dig missnöjd med bredbandet efter övergången till Bredband2 kan du söka på din adress här nedanför för att se om det finns andra bredbandsleverantörer tillgängliga där du bor.

Vilka bredband erbjöd Folke?

Folke erbjöd bredband via fiber med hastigheter på upp till 1 000 Mbit/s. Jämfört med många andra bredbandsleverantörer var Folkes priser låga överlag och som ny kund fick man i regel en bra rabatt som pressade ner priserna ytterligare.

Hos Folke var utbudet begränsat till just fiberbredband. Man kunde med andra ord inte teckna några andra slags bredband eller välja till tjänster som tv eller telefoni.

Hade Folke erbjudanden på bredband för specifika målgrupper?

Nej, Folke hade inga erbjudanden på bredband för specifika målgrupper som pensionärer eller studenter. Däremot fick man som prenumerant på någon av NTM:s tidningar rabatt på månadskostnaden.

Vanliga frågor om Folkes bredband

Varför finns inte Folke bredband längre?

NTM AB, företaget bakom Folke bredband, har beslutat att verksamheten ska utvecklas i en annan riktning och kommer därför att flytta över befintliga kunder till Bredband2 från och med den 1 juni 2025.

Kan man ha kvar sitt bredband?

Ja, du som tidigare har haft bredband hos Folke ska få ta med dig din tjänst i flytten till Bredband2. Du ska även få behålla samma pris som tidigare.

Behöver man göra något i övergången till Bredband2?

Nej, som kund ska du inte behöva göra något alls. Övergången till Bredband2 ska ske helt automatiskt.

Kommer man in på sitt konto hos Folke?

I skrivande stund verkar man fortfarande kunna logga in på ditt konto via Folkes hemsida. Men eftersom övergången sker från och med den 1 juni kommer den möjligheten troligtvis snart att försvinna. Kontakta Folkes eller Bredband2:s support för mer information om ditt konto.

Kan man kontakta Folkes support?

Ja, Folkes support kommer att vara tillgänglig ett tag till, men i vissa ärenden kommer du bli hänvisad vidare till Bredband2:s support eftersom de kommer att ta över ansvaret för din bredbandstjänst inom kort.