Närbild på man som sitter med mobil i händerna.Under 2022 fick Telekområdgivarna in nästan dubbelt så många ärenden som under 2021. Foto: Olena Yakobchuk/Shutterstock.com

Rapporter

Telekområdgivarna har sammanställt statistiken för 2022 och kan konstatera att antalet ärenden ökade markant jämfört med 2021. Detta ska bero på att området som rör betalteletjänster lades till i Telekområdgivarnas uppdrag i början av förra året.

Under 2021 fick Telekområdgivarna in totalt 6 636 ärenden. Den första januari 2022 lades ytterligare ett område till i deras uppdrag, närmare bestämt betalteletjänster, och efter det ökade antalet ärenden markant. Hela 13 034 ärenden kom in till Telekområdgivarna förra året, vilket alltså nästan är dubbelt så många som under 2021.

Många klagomål i samband med att fakturan kommer

Telekområdgivarnas nya område betalteletjänster omfattar till exempel tjänster som förmedlas via mobilräkningen. Framför allt är det sms-tjänster, spelprenumerationer och roliga emojis. 

Enligt Telekområdgivarna får de in flest klagomål i samband med att mobilräkningen kommer. Det kan i vissa fall vara upp till sex veckor efter att man har beställt tjänsten, och då har många glömt att de klickat på en länk eller skickat iväg en pinkod för att beställa.

Inte sällan barn som beställt spelabonnemang

Många ärenden som kommer in till Telekområdgivarna handlar om att barn har tecknat abonnemang på någon speltjänst, och att detta sedan debiterats på huvudabonnemanget i ett familjeabonnemang

Telekområdgivarna påpekar att det är viktigt att tänka på att det är ägaren av abonnemanget som är betalningsskyldig. Även om det är ett barn under 18 som har beställt tjänsten.

Så undviker du obehagliga överraskningar när räkningen kommer

Men det finns ju saker du kan göra för att undvika obehagliga överraskningar när mobilräkningen dyker upp. Telekområdgivarna tipsar till exempel om att aldrig klicka på länkar i banners på webbsidor och vara restriktiv med att följa uppmaningar om att du kan vinna något.

Sedan går det faktiskt att spärra mobilen från betalteletjänster. Och det är väl egentligen det säkraste sättet att förhindra att varken vuxna eller barn ska råka beställa något man kanske egentligen inte vill ha.

Vilka är Telekområdgivarna?

Telekområdgivarna ger konsumenter på telekommarknaden opartisk och kostnadsfri rådgivning i frågor som rör till exempel mobilabonnemang, bredband, fiber och tv. 

De ägs av Tech Sverige och finansieras av Tele2 (Tele2, Comviq och Com Hem), Telia Company (Telia, Fello och Halebop) Hi3G (Tre och Hallon), Telenor (Telenor och Vimla), Boxer och Götalandsnätet.