Ännu ett år är det de mindre operatörerna som går bäst hem hos privatkunderna. Och allra nöjdast är Vimlas kunder. Foto: Patrik Lindén
Svenskt Kvalitetsindex (SKI) senaste mätning av kundnöjdheten på svensk mobilmarknad visar att Vimla ännu ett år ligger i topp. Överlag är det de mindre operatörerna som går bäst hem hos kunderna, både på privat- och företagssidan, även om det är de större som ökar mest.
Enligt årets upplaga av SKI Mobil blir både privat- och företagskunder allt nöjdare med sin mobiloperatör. Faktum är att kundnöjdheten har stärkts för tredje året i rad, vilket SKI menar till stor del har att göra med generella förbättringar gällande både servicefrågor och produktegenskaper.
Mindre operatörer starka bland privatkunder – Vimla starkast av alla
Tidigare mätningar har visat att det är de mindre operatörerna, så kallade “fighter brands” som går bäst hem, framför allt hos privatkunderna. Och den trenden håller i sig även i år.
För andra året i rad är det Vimla som har branschens nöjdaste privatkunder, följt av Hallon och Halebop på andra respektive tredje plats.
Även företagskunder ger mindre operatörer högst betyg
Intressant med årets mätning är att även företagskunderna ger de mindre operatörerna, kategoriserade som “Övriga”, högst betyg. SKI betonar dock att skillnaden i kundnöjdhet är ytterst liten mellan alla operatörer just på företagssidan.
Större operatörer ökar mer än de mindre
Värt att nämna är också att det är de större operatörerna som ökar mest, trots att de mindre får högst betyg av både privat- och företagskunderna. Det är tydligast på privatsidan där Tele2 och Telenor står för de största uppgångarna.
Uppskattar det som är välkänt och tryggt
SKI ser också att många kunder hos större operatörer uppskattar möjligheten att kunna samla flera olika tjänster hos en och samma aktör, vilket har positiva effekter på hela kundupplevelsen. Så har det inte alltid varit, men enligt SKI:s vd Johan Parmler har man sett samma trend i andra branscher under de senaste åren. Och den utvecklingen är kanske inte så konstig.
– I tider av osäkerhet och kris söker vi oss till det som är tryggt, känt och säkert. Här har de stora etablerade varumärkena en viss fördel, säger Johan Parmler i rapporten.