mobilmaster i skymningEnligt mätningar från analysföretaget Tutela har Telia störst andel 4G-användning bland sina kunder på den svenska marknaden. Foto: Quality Stock Arts/Shutterstock.com

Mobilnät

Under 2023 kommer Telias 3G-nät stängas ner och två år efter det är det 2G/GSM-nätets tur att gå i graven. Hur många kunder som kommer påverkas av övergången till 4G- och 5G-näten har inte riktigt framgått, men siffror från analysföretaget Tutela visar nu att Telia faktiskt har störst andel 4G-användning bland sina kunder av alla svenska operatörer. Det skriver Mobil.se.

Vi har tidigare skrivit om Telias utfasning av 3G-nätet som beräknas vara klar i slutet av 2023. Två år efter det, det vill säga 2025, är det dags för 2G/GSM-nätet att släckas ner, vilket innebär att operatörens kunder helt måste förlita sig på 4G- och 5G-näten.

Hur många som kommer behöva uppgradera sina mobiltelefoner för att kunna ringa och sms:a har varit oklart, men enligt nya mätningar från Tutela har Telia redan störst andel 4G-användning bland sina kunder av alla operatörer på den svenska marknaden.

Mätningar som ger en bild över dataanvändningen i 3G och 4G

Analysföretaget Tutela har gjort olika mätningar i svenskarnas smartphones och genom det kunnat presentera hur det faktiska dataanvändandet ser ut i landet. Testerna visar att cirka 90 procent av användningen i mobilnäten går via 4G. Det är den totala uppkopplade tiden som anges, inte datamängden. 

Telia har som sagt störst andel 4G-användning med 92,7 procent. Det kan jämföras med 90,5 procent hos Telenor (9,5 procent i 3G) och 89,7 procent hos Tele2 (10,3 procent i 3G). Lägst andel 4G-användning har Tre med 87,6 procent, vilket med andra ord innebär att kunderna fortfarande använder 3G-nätet 12,4 procent av sin uppkopplade tid.

Siffrorna baseras på data från smartphones

Värt att betona är att Tutelas siffror endast baseras på mätningar från smartphones. Man har med andra ord inte tagit med data från äldre mobiler eller M2M-enheter som larm i sina beräkningar, vilket till viss del kan ha påverkat resultatet.

Helena Darlöf
Helena Darlöf Telekomskribent helena.darlof@telepriskollen.se