man knappar på dator med modellhus bredvidLundqvist Trävaru låter kunder rita upp sina hus i deras helt digitala system. De kan också få veta pris på de tjänster de kommer att behöva. Foto: Axtem/Shutterstock.com

Utmärkelser

Telenor och Breakit utlyste en tävling under våren där landets mest uppkopplade företag skulle utses. Vinnaren blev det Piteåbaserade företaget Lundqvist Trävaru, som förbättrat både kundnöjdheten och affärsverksamheten med sitt smarta digitala sätt att arbeta.

Telenors affärsområdeschef Ulrika Steg berättar att vinnaren var självklar för juryn. Lundqvist Trävaru är ett gott exempel på hur uppkopplade arbetssätt leder till konkurrensfördelar och gör såväl kunder som medarbetare nöjdare.

Motivationen från juryn är att företaget har utmanat sin bransch och dess traditioner när de integrerat uppkopplingen i sin vardag. Det digitala arbetssättet har mynnat ut i en produkt som sköts helt digitalt och har lett till både miljonaffärer och positiv respons från kunderna.

Förhållningssättet till distansarbete har också gjort att Lundqvist Trävaru har kunnat utöka rekryteringen till en bredare marknad och hittat nya sätt att öka teamkänslan och motivationen hos medarbetarna.

Skapade The Sims-liknande tjänst för riktiga kunder

Lundqvist Trävarus vd heter Samuel Holmström. Han berättar att företaget hämtat inspiration från dataspelet The Sims och låter kunder utforma sina hus helt digitalt via deras tjänst.

– Kunden kan själv rita upp sitt fritidshus, garage eller liknande i vårt egenutvecklade system och få pris på både byggsats och entreprenadtjänster, direkt på webben.

Han kommenterar också att nästan all deras försäljning sker på distans, och därmed på ett säkert sätt i dessa tider. Allt som behövs för tjänsten finns i Lundqvists Trävarus och deras samarbetspartners system.

Inspirerande affärsmodell för digitala samhället

Det var just inspiration och goda exempel som Telenor och Breakit var ute efter när de utlyste tävlingen. Tävlingen har inte bara handlat om att utforma tekniska lösningar, utan också utveckla affärsmodeller och tjänster som bidrar till ett bättre digitalt samhälle

Via uppkoppling blir vi mer sammankopplade med varandra och öppnar också för fler möjligheter, menar Ulrika Steg.

Evelina Grenehed
Evelina Grenehed Telekomskribent evelina.grenehed@telepriskollen.se