97 procent av landets befolkning använder internet och allt fler gör det dessutom varje dag, enligt årets upplaga av Svenskarna och internet. Foto: SeventyFour/Shutterstock.com
Internetstiftelsen har ännu ett år undersökt svenskarnas digitala tillvaro och sammanställt resultaten i rapporten Svenskarna och internet 2025. Rapporten visar både fakta och siffror om hur landets invånare använder internet, sociala medier, dejtingappar och kanske mer aktuellt än någonsin – AI.
Svenskarna och internet 2025 är precis som tidigare upplagor en ganska omfattande rapport, men det finns även en sammanfattning av höjdpunkterna från årets undersökning och det är den som vi utgår från i den här artikeln.
97 procent använder internet i dag
Hela 97 procent av svenskarna använder internet i dag. Det är dessutom allt fler som använder internet dagligen. Enligt undersökningen är det i stort sett bara personer i pensionsåldern som inte använder internet.
De allra flesta använder någon form av e-legitimation och här ligger mobilt BankID i topp – 95 procent av svenskarna använder appen för att logga in och identifiera sig hos olika tjänster. Freja e-id kommer på en andraplats, även om det bara används av 4 procent.
Tre trender 2025
- Fler skaffar digital brevlåda: Kivra är störst på marknaden och har även vuxit sedan förra året.
- Över hälften av svenskarna har sett bluffannonser men få anmäler: Orsaken till varför man låter bli att anmäla bluffannonser på sociala medier är bland annat brist på tid eller ork, eller att det bara känns meningslöst.
- Åsikterna om vårdens e-tjänster går isär: Cirka 4 av 10 anser att vårdens digitala tjänster gör det enklare att boka läkarbesök, men relativt många upplever tjänsterna som krångliga – framför allt pensionärer.
Nästan alla använder sociala medier – men allt färre postar egna inlägg
I princip alla svenskar använder sociala medier, och de fem största plattformarna i Sverige är Youtube, Facebook, Instagram, Snapchat och Linkedin. Men den höga användningen till trots är det allt färre (inte ens hälften) som postar egna inlägg på sociala medier. Den siffran har dessutom dalat sedan förra årets mätning.
Fem trender 2025
- Färre än hälften av svenskarna lägger upp egna inlägg: Trenden är särskilt tydlig bland unga män.
- Många överger X: Fler än var tionde svensk har någon gång använt X (tidigare Twitter) men nu övergett plattformen. Det är framför allt färre män som använder X 2025 jämfört med 2024.
- X-liknande tjänster växer: Till exempel Threads och Bluesky har fått allt fler användare. Drygt tre gånger fler svenskar använder Threads 2025 jämfört med förra året.
- Facebook Messenger mest använda kommunikationsappen: Facebook Messenger må vara störst, men Whatsapp har däremot ökat mest under de senaste åren.
- Youtube, Snapchat och Tiktok är störst bland yngre: Facebook används däremot i betydligt mindre utsträckning av personer som är födda på 00- och 10-talet jämfört med genomsnittet. Vissa sociala medier används i stort sett bara av yngre och inte alls av vuxna – Roblox är ett tydligt exempel.
Färre nätdejtar– framför allt yngre
Allt färre nätdejtar 2025, och det är framför allt unga som har lämnat dejtingapparna. Enligt undersökningen är det betydligt fler män än kvinnor som nätdejtar.
Fyra trender 2025
- Många googlar sin dejt innan en första träff. Man kollar till exempel upp hemadress, om personen har ett kriminellt förflutet och om personen verkligen är singel.
- 4 av 10 kan tänka sig att nätdejta med hjälp av AI: Det är dock betydligt fler män än kvinnor som skulle kunna ta ett AI-verkyg till hjälp för att hitta en match.
- 7 procent kollar partnerns mobil: Bland svenskarna som lever i en relation kollar 7 procent partnerns mobil på grund av oro för otrohet – det är dubbelt så många kvinnor som män som gör det.
- Var femte person kollar upp sitt ex: Det är dubbelt så många kvinnor som män som gör research på exet, och till hjälp tar man framför allt Google eller sociala medier.
Allt fler använder AI
Föga förvånande använder allt fler AI – under det senaste året har 4 av 10 svenskar använt någon form av AI-verktyg. Personer som är födda på 00-talet använder AI nästan dubbelt så mycket som befolkningen i genomsnitt. Bland svenskarna är ChatGPT störst, medan Copilot hamnar på andraplats.
Fem trender 2025
- AI-användningen är högre bland män: 44 procent av männen använder AI-verktyg, och bara 37 procent av kvinnorna.
- Över hälften av barnen mellan 8 och 19 använder AI: Det är betydligt fler barn än vuxna som använder AI-verktyg, och användningen är som högst på högstadiet och gymnasiet.
- Var femte svensk väljer AI framför Google: Personer födda på 00-talet är mest benägna att fråga AI i stället för en sökmotor.
- 6 av 10 använder inte AI: Det är framför allt äldre som undviker AI-verktyg, bland annat för att man inte vet vad det är eller hur man använder det.
- Var tredje tror att AI kan orsaka arbetslöshet. Men nästan lika många tror att tekniken kan bidra till nya yrkesroller och fler arbetstillfällen.



