I samarbete med övriga telekombranschen och PTS tar Tre nu kampen mot spoofing till nya nivåer. Foto: PawelKacperek/Shutterstock.com
Nu lägger Tre in en ännu högre växel i sitt arbete med att bekämpa den typ av telefonbedrägerier som kallas spoofing. Genom ett stärkt samarbete med telekombranschen har man tagit fram en lösning som ska blockera spoofade samtal mellan operatörernas nät, skriver Tre i ett pressmeddelande.
Att manipulera telefonnummer så att de liknar riktiga och på så sätt lura till sig känslig information kallas spoofing, och detta har blivit en allt vanligare bedrägerimetod – i världen överlag men också hos oss i Sverige. Bara under det första halvåret 2025 har Tre stoppat miljontals bedrägerisamtal från att nå de svenska kunderna.
Tre tar nu kampen mot spoofing till nya nivåer. Tillsammans med telekombranschen, i samarbete med PTS (Post- och telestyrelsen), har man tagit fram en teknisk lösning som ska blockera misstänkta telefonbedrägerier mellan operatörernas nät.
Prioriterar kundernas trygghet
Anders Högsell, Head of Carrier Business & Wholesale på Tre Sverige, säger att kundernas trygghet är deras högsta prioritet. Han menar att varje bedrägeriförsök de lyckas stoppa är en ”potentiellt undviken förlust” och ett bevis på att man genom tekniska lösningar faktiskt kan göra skillnad.
Han tillägger att de genom en kombination av datadrivet skydd, tydlig kundinformation och stärkt bransch- och myndighetssamarbete kommer att hålla sig kvar i framkant och fortsätta kampen mot telefonbedrägerier tills de inte längre är lönsamma.
Utvecklar stärkt skydd mot wangiri-samtal
Även så kallade wangiri-samtal har blivit allt vanligare. Bedragaren ringer upp sitt “offer” (ofta från ett utländskt nummer) och lägger i regel på efter bara en signal för att locka till återuppringning. Ringer offret upp debiteras hen för samtalet och kostnaderna kan bli riktigt höga.
Tre har under flera års tid arbetat aktivt med att begränsa den här sortens samtal, och fortsätter att utveckla och förbättra sina skydd för att öka effektiviteten. Enligt operatören kan de på så vis både blockera fler wangiri-försök och ligga steget före bedragarna.
Uppmanar också kunderna att vara vaksamma
Anders Högsell konstaterar att tekniken så klart är en viktig del i bekämpningsarbetet, men betonar också vikten av kundernas vaksamhet. Precis som Högsell påpekar så ringer till exempel aldrig banken upp sina kunder och ber om känsliga uppgifter eller uppmanar till att logga in via BankID. Känner man sig det minsta osäker under ett samtal är det bättre att lägga på och själv ringa upp bankens eller myndighetens officiella telefonnummer.



