Kvinna sitter i naturen och kollar ner på mobil.TechSverige och landets operatörer vill få fler att uppgradera sina tekniska prylar innan 2G- och 3G-näten är helt avvecklade. Foto: pressbild/Telia Sverige

Mobilnät

För att få fler svenskar att byta gammal teknik mot modernare lösningar innan 2G- och 3G-näten läggs ner lanserar TechSverige tillsammans med landets operatörer en kampanj som de kort och gott kallar “Byt nät nu!”.

I slutet av 2025 ska operatörernas respektive 2G- och 3G-nät vara avvecklade, vilket kommer påverka diverse teknik hos både privatpersoner och företag. Det är dock fortfarande relativt få som är medvetna om detta, och just därför har bransch- och arbetsgivarorganisationen TechSverige och Sveriges operatörer tagit fram informationskampanjen “Byt nät nu!”. 

Målet är att få fler att se över sina befintliga tekniska lösningar och uppgradera vid behov i god tid innan de gamla nätverken läggs ner.

Skapar större utrymme för modernare och mer avancerade nätverk

Enligt Staffan Åkesson, nätchef på Telia, fasar man ut de gamla näten eftersom de helt enkelt inte möter de krav som ställs på ett modernt och uppkopplat samhälle. 

– Det säkrar vår fortsatta digitala utveckling och frigör plats för den moderna tekniken som på bred front skapar bättre värde för samhälle, företag och individer, säger Åkesson i ett pressmeddelande.

Hundratusentals prylar påverkas av avvecklingen

Redan i dag är en stor del av 3G-nätet avvecklat och i slutet av 2025 kommer alla operatörer att släcka 2G. I takt med att tillgången till 4G och 5G ökar i landet minskar användningen i de äldre näten, men det är som sagt många som inte har börjat uppgradera sin 2G- eller 3G-utrustning. Det rör sig alltså om hundratusentals tekniska prylar, mobiltelefoner  och andra enheter som bara är kompatibla med de gamla nätverksteknikerna. 

Funktioner som betalterminaler, inbrottslarm, fjärrstyrda värmepumpar och uppkopplade funktioner i bilar kan komma att påverkas av nedläggningen, och även uppkopplad infrastruktur för vatten och avlopp.

Inget unikt för Sverige

Robert Liljeström, näringspolitisk expert på TechSverige, menar att övergången från äldre till modernare nätverksteknik inte alls är något unikt för Sverige, utan att man ser liknande processer globalt. Med informationskampanjen hoppas man på att kunna sprida kunskap om vad nedläggningen av 2G och 3G faktiskt innebär, men även om vilka möjligheter som finns med de nya näten och hur man bäst tar tillvara på dem.