Kundernas upplevelser av bredbandsbranschen har blivit mer positiva, enligt SKI:s senaste mätning av kundnöjdheten. Foto: Antonio Guillem/Shutterstock.com
Enligt Svenskt Kvalitetsindex (SKI) senaste mätning av kundnöjdheten inom bredband, streaming och digital- tv får i alla fall de två av de tre segmenten bättre omdömen än förra året.
Pandemin och dess effekter har utan tvekan skyndat på den digitala utvecklingen, där vi både på fritiden och i arbetet har blivit allt mer beroende av stabil och snabb bredbandsuppkoppling. Därför har också kraven på de som levererar fast bredband ökat.
Men enligt SKI:s senaste mätning av kundnöjdheten på bredbandsmarknaden verkar det som att leverantörerna har blivit bättre på att möta kraven.
Ownit är privatkundernas favorit
Bland privatkunderna på bredbandsmarknaden är det Ownit som får högst betyg, följt av Bahnhof på andraplats. I företagssegmentet är det Telia som kammar hem vinsten.
Hela kundrelationen måste vara snabb och pålitlig
Enligt SKI:s vd Johan Parmler har man faktiskt sett en successiv ökning av kundnöjdheten gällande själva produkten och tjänsten bredband i takt med att bredband blivit både snabbare och mer stabila överlag. Han tillägger dock att begrepp som snabbt och pålitligt måste gälla hela kundrelationen.
Detta är alltså inget som framgått av årets undersökning, utan kunderna har önskat smidigare och mer användarvänliga lösningar vid störningar och problem under en längre tid.
Finns saker att jobba på gällande support och kundtjänst
I studien blir det tydligt att många kunder känner sig nöjda med att själva hantera problem genom leverantörernas olika gör det själv-lösningar. Kundernas omdöme gällande kontakt med support eller kundtjänst är betydligt sämre, där många upplever brister när det kommer till bemötande, kompetens och svarstider.
Streamingupplevelsen mer positiv, medan digital-tv backar
Kundnöjdheten gällande streaming ökade också jämfört med förra året, och favoriten 2022 är Netflix. Ingen aktör får direkt låga betyg, och det är bara Viaplay som tar ett steg tillbaka medan de andra ökar. Årets förbättring står C More för.
Men när det gäller digital-tv så minskar kundnöjdheten jämfört med förra årets markanta uppgång. Enligt Johan Parmler är ändringar i kanalutbudet och dåliga upplevelser gällande stabilitet och pålitlighet de främsta orsakerna till tappet.