pressbild på tres vd haval van drumptTres vd Haval van Drumpt. Foto: Andreaz Engström/Tre

Operatörsnyheter

När Haval van Drumpt blev ny vd på Tre var uppdraget att få företaget på rätt köl igen och vända den negativa omsättningstrenden. Två år senare är Tre en av de mest lönsamma operatörerna på marknaden, och även under coronakrisen har omsättningssiffrorna pekat uppåt. Telekom idag har pratat med van Drumpt som berättar om företagets framtida mål och utmaningar.

För cirka två år sedan blev Haval van Drumpt Tres nya vd. Hans uppdrag var att öka företagets tillväxt och bromsa omsättningstappet. Det fanns även flera interna utmaningar som behövde redas ut. Haval van Drumpt berättar för Telekom idag att han hade som mål att bygga upp självförtroendet bland de anställda och få fart på företagets kämpaglöd igen. Tydligare kunderbjudanden var också en fråga som hamnade på van Drumpts bord.

Det visade sig att den nya vd:n kom med nycklarna till framgång. År 2019 var Tre marknadens mest lönsamma operatör, och även nu under pandemin har företaget ökat sin omsättning med sex procent.

Ett maratonlopp med olika etapper

Haval van Drumpt beskriver Tres framtidsstrategi som ett maratonlopp uppdelat i olika etapper. Man kommer i jämn takt fortsätta löpa längs det hittills framgångsrika spåret, där man utvecklar sina kunderbjudanden och utmanar konkurrenterna längs vägen.

På tal om utmaningar menar van Drumpt att Tre nu fokuserar på hur man ska hantera följderna av coronapandemin. Trots den ökade omsättningen mitt i krisen behövs tydliga ramar för hur företaget ska anpassa sitt arbete till en ny slags verklighet.

”Sverige håller”

Ljuspunkten i oroligheterna menar van Drumpt är kvittot på att Sverige på de allra flesta plan fortsätter att fungera. Mycket tack vare en stabil telekom-infrastruktur.

– Under stressade och panikartade former har vi testat att Sverige håller. Att vi har flera parallella infrastrukturer inom telekom, flera bolag, har undvikit den belastning som skapats i många andra länder. När jag har videomöten med andra delar av världen är det ofta en katastrof, jag ser pixlar. Så är det inte här, säger han till Telekom idag.

Helena Darlöf
Helena Darlöf Telekom-skribent helena.darlof@telepriskollen.se