Telias logotyp på glasväggTelia har ännu inte börjat lagra de NAT-uppgifter som de måste enligt lag. Det kan kosta operatören en hel del om arbetet fortsätter försenas. Foto: Karolis Kavolelis/Shutterstock.com

Säkerhet

Telia lever ännu inte upp till en ny lag som infördes den 1 april förra året. Nu riskerar den ledande operatören ett vite på 1 miljon kronor om de inte ordnar med de förändringar som behövs inom de kommande månaderna.

NAT-uppgifter viktigt för att bekämpa brott på nätet

Den 1 april 2020 infördes ett nytt krav på operatörer. Kravet innebär att operatörerna måste lagra uppgifter för när många användare delar samma IP-adress – vilket brukar kallas för Network Adress Translation, adressöversättningsteknik eller NAT-teknik.

När många använder samma IP-adress kan man inte identifiera enskilda användare bara genom IP-adressen. Därför behöver andra uppgifter lagras när det kommer till NAT-teknik.

Det är särskilt viktigt när brott som sker över internet ska utredas eller bekämpas. Myndigheter behöver då kunna identifiera enskilda användare i nätverket.

Telias implementering är nästan ett år försenat

Post- och telestyrelsen (PTS) har under året som gått påpekat för Telia att de inte följer de nya reglerna. Telia har då svarat att de har stött på förseningar i sitt implementeringsprojekt.

Nu har förseningen pågått alldeles för länge, tycker PTS. Därför hotar de nu Telia med ett vitesföreläggande. Om Telia inte har rättat sig efter den nya lagen till den 1 april 2021 måste de betala ett vite på 1 miljon kronor.

PTS: Allvarligt med så stora förseningar

Juristen Anna Söyland är ansvarig för att handlägga ärendet hos PTS. Hon menar att det är väldigt angeläget att brottsbekämpande myndigheter kan ta del av NAT-uppgifterna.

– Vi ser allvarligt på dessa förseningar, och för att säkerställa att det inte blir ytterligare förseningar, förelägger vi nu vid vite, säger hon i ett pressmeddelande från PTS.

Telia har känt till att reglerna ska införas sedan början av 2019, kanske till och med längre, påpekar Anna Söyland vidare. Det har varit gott om tid att implementera den teknik som behövs.

Evelina Grenehed
Evelina Grenehed Telekomskribent evelina.grenehed@telepriskollen.se