hand håller fram shoppingpåse med xiaomis loggaUnder årets tredje kvartal var det Xiaomi som ökade sina försäljningssiffror allra mest. För första gången någonsin placerar sig tillverkaren högre upp på topplistan än giganten Apple. Foto: Manuel Esteban/Shutterstock.com

Rapporter

Enligt marknadsundersökningsföretaget Gartner är det kinesiska Xiaomi som är den stora vinnaren bland mobiltillverkarna på marknaden under årets tredje kvartal. På listan över flest sålda enheter placerar sig Xiaomi som nummer tre och seglar därmed för första gången förbi giganten Apple. Det skriver Mobil.se.

Förra veckan presenterades Gartners rapport om mobilförsäljningen under årets tredje kvartal. Siffrorna tyder på att mobilmarknaden har börjat återhämta sig något efter den markanta nedgången under årets inledande kvartal, men i jämförelse med motsvarande period förra året har försäljningen ändå minskat. Under det tredje kvartalet i år såldes 366 miljoner mobiltelefoner, vilket motsvarar ett tapp på 5,7 procent jämfört med 2019.

Så vem är det som toppar försäljningslistan? Samsung kniper föga förvånande första platsen, men enligt Gartner är det den kinesiska tillverkaren Xiaomi som är den verkliga vinnaren.

Xiaomi går förbi Iphone-giganten

Xiaomi placerar sig på tredjeplats och koras alltså inte till vinnare för att ha sålt flest mobiler, utan för den stora försäljningsökningen som gör att de nu spurtar förbi giganten Apple som kommer först på fjärde plats. Det är första gången det händer. 

En ökning med 34,9 procent

Xiaomi har ökat försäljningen med hela 34,9 procent, och är tillsammans med Samsung den enda tillverkaren som faktiskt har ökat sin försäljning under det tredje kvartalet. Enligt Gartner är det delvis Huaweis något svajiga år och 21-procentiga försäljningstapp som ligger bakom Xiaomis framgångar på den globala mobilmarknaden.

Apple har tappat 0,6 procent

Om man jämför med några av de andra mobiltillverkarna på Gartners lista är Apples försäljningstapp inte alls så stort. Försäljningen har endast gått ner med 0,6 procent jämfört med motsvarande period förra året, så Apples fjärdeplats handlar nog egentligen mest om Xiaomis rejäla ökning. En annan förklaring sägs vara att de nya Iphone-modellerna började säljas senare än vanligt just i år.

Helena Darlöf
Helena Darlöf Telekom-skribent helena.darlof@telepriskollen.se