mobilskärm med betalningssidan i swishappen öppenBetaltjänsten Swish har vuxit stabilt under de senaste månaderna. Foto: Adam Hoglund/Shutterstock.com

Lanseringar

Den digitala betaltjänsten Swish har växt stadigt under våren och sommaren, och snart räknar de med att nå en viktig målstolpe för företagsbetalningar. Swish har blivit mer synlig hos e-handlare och även lockat äldre kunder under pandemin som råder, skriver Computer Sweden.

Den ökade digitaliseringen under pandemin har varit positiv för Swish. Från juli förra året till juli i år har antalet betalningar ökat med 28 procent – från 45 miljoner till 55 miljoner.

Även den nya kreditlagen har bidragit, som gör att e-handlare inte får lägga kreditbetalning som första alternativ. Då valde många e-handlare att lägga in Swish som direktbetalningsalternativ.

Företagskunder och äldre kunder har ökat

Framför allt är det allt fler företag som ansluter sig till Swish. Under de bästa dagarna sker nästan 900 000 Swish-betalningar till företag, berättar marknadschefen Pär Ekroth. Till hösten tror han att Swish kommer att passera miljonstrecket.

Det är också fler företag som integrerar Swish i sin e-handel. Bland annat är Swish det enda betalningsalternativet hos Pronto, som är en expresstjänst hos Ica.

Man har även märkt att betydligt fler äldre använder Swish i dag än tidigare.

– Inte minst har dagligvarubranschen växt snabbt inom hemleveranser och där har ju också många yngre hjälpt till att handla och sedan har man swishat, säger Pär Ekroth.

Arbetar på nya tjänster och bättre stabilitet

Swish har flera nya tjänster på gång den närmsta framtiden. Vilka tjänster det handlar om är ännu inte offentligt, men enligt Computer Sweden kommer man troligtvis att sjösätta en pilottjänst som gjordes under våren, där företag kan betala ut pengar till privatpersoner via Swish. Till exempel Svenska Spel tillämpar redan detta.

Först och främst satsar dock Swish på att tjänsten är tillgängligheten och stabil. Förra året hände det ett antal gånger att Swish låg nere, men det har sett mycket bättre ut det nuvarande året.

– Vi kan ju prata om tillväxt och innovation men allt bygger i grunden på att Swish funkar annars blir vi aldrig relevanta, säger Pär Ekroth.