Hand håller vikbar mobil och pekar på skärmen.Under 2021 ökade intresset för vikbara mobiler kraftigt, enligt siffror från IDC. Företaget spår en fortsatt stor tillväxt under de kommande åren. Foto: ra2 studio/Shutterstock.com

Rapporter

Enligt nya siffror från analysföretaget IDC ökade intresset för vikbara mobiler under 2021, och försäljningen landade på strax över sju miljoner enheter. Det sägs framför allt vara Samsungs senaste vikbara modeller som dragit upp försäljningen, och IDC spår en fortsatt god tillväxt under de kommande tre åren. Det skriver M3.

Analysföretaget IDC har sammanställt den globala försäljningen av vikbara mobiltelefoner, både flip- och fold-varianter, under 2021 och konstaterar att intresset har ökat. Totalt 7,1 miljoner enheter såldes förra året. Det motsvarar en ökning på hela 264,3 procent jämfört med 2020, då siffran landade på 1,9 miljoner.

Stort intresse för Samsungs lyxmodeller

Enligt IDC har den kraftiga ökningen på den vikbara marknaden mycket att göra med mobiljätten Samsungs framgångar med sina senaste vikbara flaggskeppstelefoner. Några exempel är Galaxy Z Fold 3 och Galaxy Z Flip 3.

Även om det vikbara segementet fortfarande utgör en relativt liten del av mobilmarknaden som helhet, ger det försäljarna stora möjligheter att växa. Ur ett konsumentperspektiv är vikbara modeller den mest innovativa yttre smartphone-uppdateringen som gjorts hittills. IDC menar att det varken kan eller bör ignoreras av aktörerna på marknaden.

Fortsatt försäljningsökning under de kommande åren

IDC:s prognos är att 27,6 miljoner vikbara mobiltelefoner kommer säljas under 2025. Det ger förvisso bara en marknadsandel på 1,8 procent, men det motsvarar en årlig tillväxt på 70 procent i snitt. För ”vanliga” smartphones ligger tillväxtprognosen på 3,1 procent.

Ta prognoserna med en nypa salt

Men precis som M3 påpekar ska man nog ta IDC:s prognoser med en nypa salt. Företaget har nämligen tidigare gjort ganska kraftiga felbedömningar av förändringar på mobilmarknaden.

M3 nämner exempelvis en prognos från 2012. Då räknade IDC med att försäljningen av både Iphone och Android skulle stå still eller till och med sjunka under åren framöver i och med lanseringen av Windows Mobile. Och så blev det ju inte riktigt.