Hand håller mobil med figurer som symboliserar shopping strömmande från skärmen.En ny undersökning från Klarna visar att allt fler svenskar använder mobilen för att handla, men även för att leta efter produktinfo och priser. Foto: violetkaipa/Shutterstock.com

Rapporter

Enligt en undersökning av Klarna använder allt fler svenskar sina mobiler för att handla online. Vi ligger fortfarande lite efter Norge, USA och Österrike, men placerar oss däremot i topp när det gäller att kolla upp produktinformation och priser med mobiltelefonen. Det skriver Mobil.se.

I Klarnas undersökning Mobile Shopping Report ser vi hur över 13 000 konsumenter i 13 olika länder ställer sig till onlineshopping via mobilen. I Sverige är det 77 procent som använder mobilen för att handla. Det kan jämföras med 80 procent i Norge, 79 procent i USA och 78 procent i Österrike. Australien hamnar längst ner på listan, för down under är det bara 57 procent som handlar med hjälp av mobilen.

Sverige är bra på att leta info och priser med hjälp av mobilen

Vi kanske ännu inte når topp tre när det gäller shopping med mobilen, men något svenskarna är riktigt bra på är att använda mobilen för att söka produktinformation och priser. Enligt rapporten använder hela 92 procent sina mobiler för att hitta förmånliga erbjudanden och kampanjer. 65 procent av svenskarna har dessutom särskilda appar där de håller koll på leveranser och returpaket.

Allt fler positivt inställda till digitala betalningar

Det visar sig även vara allt fler som använder digitala betalningsmetoder när de shoppar. I Sverige uppger 72 procent att de kan tänka sig att byta ut sina fysiska betalkort mot digitala varianter.

Det digitala intresset verkar ha ökat i de flesta åldersgrupper. Bland 18–24-åringarna såväl som bland 25–40-åringarna är det hela 80 procent som säger sig föredra digitala betalkort framför fysiska, och bland 57–75-åringarna säger sig över hälften, närmare bestämt 51 procent, hellre betala med digitala kort.