Den senaste upplagan av rapporten Payments in the Nordics visar att oron för att drabbas av bedrägerier i samband med näthandel ökar, särskilt bland yngre konsumenter. Foto: ParinPix/Shutterstock.com
Digitala betalningar och självbetjäningskassor blir allt vanligare, och här ligger framför allt Generation Z (födda mellan 1997 och 2010) i framkant. Men samtidigt uttrycker allt fler unga en oro för att drabbas av bedrägerier när de onlineshoppar, enligt en ny upplaga av Svea Banks rapportserie Payments in the Nordics.
Svea Banks rapport Payments in the Nordics visar bland annat att Generation Z gärna använder digitala betalningar och självbetjäningskassor, medan så kallade Baby Boomers (födda mellan 1946 och 1964) helst betalar på det traditionella sättet och värdesätter personlig interaktion i fysiska butiker.
Oron för nätbedrägerier ökar
Både Generation Z och Millennials (födda mellan 1981 och 1996) handlar online flera gånger per vecka, och då oftast via mobilen. Det intressanta är att nordiska konsumenter samtidigt känner allt större oro för att drabbas av bedrägerier på nätet.
Tips! På vår sida Så håller du dig säker på nätet samlar vi guider om vad du bör tänka på för att göra din tillvaro online så säker och trygg som möjligt. Guiderna ger dig även information om hur du går till väga om du ändå skulle drabbas av bedrägerier.
Enligt Svea Banks rapport har andelen konsumenter som känner sig oroliga (ofta eller alltid) i samband med nätshopping ökat från 39 till 42 procent mellan 2023 och 2025. Bland Gen Z har andelen ökat med hela 53 procent. Rapporten lyfter vikten av att handlare erbjuder sina kunder välkända betalningsmetoder. E-legitimation som BankID har också blivit allt viktigare för att stärka konsumenternas förtroende.
Inställningen till biometrisk autentisering varierar mellan generationerna
I rapporten spår man att biometrisk autentisering som fingeravtryck eller ansiktsigenkänning kommer bli ett allt vanligare alternativ till den traditionella pinkoden framöver. Skepsisen till biometrisk autentisering är i dagsläget dock relativt stor, där endast 40 procent av konsumenterna uppger att de skulle känna sig bekväma med det. Inställningen varierar dock mellan generationerna.
Yngre är generellt sett mer positivt inställda än äldre, och många anser att biometrisk autentisering kan bidra till en säkrare shoppingupplevelse.
Allt fler använder digitala plånböcker
När det gäller betalningsmetoder i fysiska butiker är betalkort fortfarande vanligast. Bland nordiska konsumenter använde 46 procent ett betalkort vid sitt senaste köp. Enligt rapporten använde dock nästan en tredjedel av Generation Z digitala plånböcker eller exempelvis Swish eller Vipps (den norska motsvarigheten) vid sitt senaste köp i butik.
Och detta är den enda betalningsmetoden som ökar i fysiska butiker. Men bland Baby Boomers är det endast 8 procent som använder ett digitalt betalsätt i dagsläget.