Byggarbetare sitter ned och surfar på sin telefonMobilsurfandet bland Tele2s företagskunder har ökat kraftigt det senaste året. Allra mest surfas det inom byggbranschen. Foto: Diego Cervo/Shutterstock.com

Operatörsnyheter

Svenska företagare använder sina jobbmobiler till att surfa på nätet i allt högre utsträckning. Det senaste året har det skett en ökning med 44 procent. Det visar en undersökning från Tele2. Den bransch det surfas allra mest i är byggbranschen, men det är bilmekanikerna som har stått för den största procentuella ökningen.

Det är inte ovanligt med arbetsplatser där de anställda får en jobbmobil. Mobilen har i huvudsak använts för samtal, men med tiden har sättet den använts på förändrats. Tele2 har undersökt hur personer med företagsabonnemang använder sina jobbmobiler. De kan konstatera att surfandet på telefonerna har ökat kraftigt de senaste åren. Bara det senaste året har mobilsurfandet ökat med 44 procent.

Mobilsurfandet skiljer sig mellan olika branscher

Tele2 kan i sin undersökning konstatera att det finns stora skillnader mellan olika branscher. Surfandet på jobbmobilen är allra vanligast i byggbranschen där det i genomsnitt surfas för 302 MB per dag. I jämförelse med ett år tidigare är det en ökning med 47 procent.

Störst ökning rent procentuellt har dock skett bland bilmekaniker. Där har mobilsurfandet ökat med hela 68 procent på bara ett år.

Förutom att det finns skillnader i olika branscher ser mobilsurfandet annorlunda ut även rent geografiskt. Mest av allt surfar företagare i norra Sverige. I Norrbotten surfar den genomsnittlige företagaren 694 MB per dag. Även i Västerbotten är det vanligt med mobilsurfande företagare. Där surfar genomsnittspersonen för 472 MB per dag.

Minst av allt surfar företagare på Gotland. Där surfas den bara 132 MB per dag, vilket motsvarar cirka två timmars Facebook-användning.

Antalet telefonsamtal minskar

Samtidigt som mobilsurfandet ökar har antal samtal minskat något. Det senaste året har telefonsamtalen minskat med fem procent.

Jessica Levi som arbetar som försäljningschef på Tele2 tror att andelen minskade samtal kan ha att göra med alla digitala lösningar som nu finns. Många samtal kan läggas över på digitala lösningar istället.

Det är även tydligt att flest samtal rings i början av veckan för att sedan successivt avta. Under en vanlig arbetsvecka minskar antalet samtal med 8 procent.

Filip Svensson
Filip Svensson Telekom-skribent filip.svensson@telepriskollen.se