T-Mobiles logga på husfasadT-Mobiles kunder uppmanas byta pinkod efter en hackerattack. Foto: VDB Photos/Shutterstock.com

Operatörsnyheter

Operatören T-Mobile har drabbats av en hackerattack där någon har kommit över kundernas uppgifter. Nu uppmanar operatören alla kunder att byta pinkod, skriver Techworld. Det är andra gången i år som T-Mobile drabbas av ett dataintrång. De drabbades även förra året, och då kom hackarna över 2 miljoner kunduppgifter.

Den amerikanska mobiloperatören T-Mobile har drabbats av en hackerattack för andra gången det här året. Hackarna har lyckats komma över information om namn, abonnemangstyp, adresser, kontonummer och telefonnummer.

T-Mobile uppmanar nu sina kunder att byta pinkod i alla sina produkter där de använder operatören.

Inga kreditkortsnummer läckte ut

Trots läckan har hackarna varken kommit över kreditkortsnummer, lösenord, socialförsäkringsnummer eller annan viktig information. Det meddelar åtminstone T-Mobile på sin webbplats.

Exakt vilken information som har läckt ut är ändå oklart. Operatören har dock tillsatt en utredning för att ta reda på det. De kunder som har drabbats av läckan har informerats om det inträffade via mejl.

De drabbade bör se upp för mejl kring händelsen. Nu har nämligen flertalet falska mejl börjat cirkulera. Som vanligt är det viktigt att inte klicka på några länkar eller uppge någon känslig information.

T-Mobile drabbades av läcka förra året

Det är inte bara i år som T-Mobile drabbades av en liknande läcka. En liknande händelse inträffade även förra året. Då drabbades omkring 2 miljoner kunder och fick sina uppgifter läckta.

Telenor drabbades av hackare i år

Det är inte bara amerikanska mobilkunder som drabbas av hackerattacker. I september upptäckte Telenor att de hade utsatts för en hackerattack någon gång tidigare under året. Ett telemarketingföretag hade kommit över cirka 30 000 kunduppgifter och använt dem för att försöka locka över kunderna till konkurrenten Tre.

Direkt efter att händelsen upptäcktes tillsatte Telenor en utredning för att ta reda på vad som hade hänt och hur det kunde inträffa.

Filip Svensson
Filip Svensson Telekom-skribent filip.svensson@telepriskollen.se