Enligt Telepriskollens analys av sökdata är det Comviq som är mest intressant bland studenter. Foto: insta_photos/Shutterstock.com
UndersökningarTelepriskollen har undersökt vilken operatör som är mest intressant för studenter, och enligt vår analys av sökdata ligger Comviq långt före de andra operatörerna på marknaden. Här berättar vi hur analysen har gått till, vilka andra operatörer som har ingått i undersökningen och även vad Comviq själva tror har gjort deras studenterbjudande så intressant.
Resultat: Flest sökningar på Comviqs studenterbjudanden
Här nedanför ser du sökvolymerna för respektive operatör som har ingått i undersökningen. Med sökvolym menar vi alltså hur många sökningar som gjorts per månad på frasen. Vi har använt sökfrasen ”[Operatör] student”.
Eftersom det saknades data för Chili Mobil, Tellus Mobil och Mybeat på sökfrasen har vi inte inkluderat dem i tabellen.
Som du ser skiljer sig sökvolymerna markant mellan Comviq och de andra operatörerna. Resultatet gäller förvisso just för sökfrasen ”[Operatör] student”, men även på liknande sökfraser som exempelvis ”[Operatör] abonnemang student” har Comviq betydligt högre sökvolymer per månad jämfört med de andra operatörerna i undersökningen.
Tyder på stort intresse för Comviq bland studenter
Om det hade varit jämnare mellan operatörerna skulle det ha varit svårt att dra några slutsatser över huvud taget, men eftersom siffrorna skiljer sig så mycket som de faktiskt gör tyder vår analys ändå på att intresset för Comviqs studenterbjudanden är betydligt högre än för andra operatörer.
Begränsningar med analysen
Med det sagt går det inte att bara utifrån denna analys utnämna Comviq till den absolut populäraste operatören bland studenter, utan det finns flera olika faktorer att ta hänsyn till. Resultatet säger ju till exempel inget om hur många studenter som faktiskt beställer en av av Comviqs tjänster eller hur nöjda deras studentkunder är.
Vi har kontaktat Comviq och frågat hur de själva upplever intresset bland studenter, och om de ser några specifika trender i sin statistik
Comviq: ”Studenter är en viktig och värdefull målgrupp”
Enligt Jessica Hjälmered, pr-chef på Tele2/Comviq, rankar Comviq högst på söktermerna ”Mobilabonnemang student” och ”Studentabonnemang” enligt Google Trends. Den här trenden säger hon har varit stabil över tid, och det gäller även siffrorna i besöksstatistiken. Hon tillägger att studenter utgör en viktig och värdefull målgrupp för Comviq, och att de just därför vill erbjuda dem extra förmånliga mobilabonnemang med generösa surfmängder.
– På studentmarknaden värderas lågt pris generellt högre än på marknaden i övrigt. Vi ser också att mängden data är en viktig beslutsparameter.
Ser till att synas både digitalt och fysiskt
Särskilda studentkampanjer är också något som förekommer regelbundet hos Comviq. Och de satsar inte bara på den digitala synligheten utan ser även ofta till att vara närvarande rent fysiskt på platser där många studenter samlas, till exempel på olika campus.
Dagens studenter mer eftertänksamma – men kampanjer lockar fortfarande
En undersökning från en av Comviqs samarbetspartners visar dock att dagens studenter överlag verkar vara något mer försiktiga och eftertänksamma när de beställer mobilabonnemang.
– Dock så är de fortsatt väldigt intresserade av kampanjer, konstaterar Jessica Hjälmered.
Så gjorde vi undersökningen
Vi har använt SEO-verktyget Ahrefs och funktionen Keywords Explorer som visar sökvloymer för ett visst ord eller fras under en månad. Här har vi gått igenom de mobiloperatörer som finns på Telepriskollen och sökt på frasen ”[Operatör] student”. Vi har valt att begränsa sökvolymerna till Sverige, och till sökningar via Google eftersom det är den överlägset mest använda sökmotorn i dagsläget.
Operatörerna som har ingått i undersökningen är
- Chili Mobil
- Comviq
- Fello
- Halebop
- Hallon
- Mybeat
- Tele2
- Telenor
- Telia
- Tellus Mobil
- Tre
- Vimla