Vimla har Sveriges nöjdaste mobilkunder, och Erik Linde, Head of Vimla, är både glad och stolt. Foto: Pressbild/Vimla
UtmärkelserFörra veckan publicerade Svenskt Kvalitetsindex årets mätning av kundnöjdheten på den svenska telekommarknaden, och för första gången var det Vimla som knep förstaplatsen. Enligt undersökningen är det de mindre, mer nischade operatörerna som går bäst hem hos privatkunderna överlag.
Svenskt Kvalitetsindex mätning av kundnöjdheten i telekombranschen för 2022 är avklarad, och förra veckan publicerades resultatet. Den flerfaldiga vinnaren Halebop halkade ner på en tredjeplats och istället var det Vimla som för första gången seglade upp i toppen.
– Jag är vansinnigt stolt över mitt team som anstränger sig outtröttligt för att våra användare ska vara långt mer än bara nöjda, säger Erik Linde, Head of Vimla, i ett pressmeddelande.
En push för att bli ännu bättre
Erik Linde menar att det känns riktigt bra att de nu har fått ett kvitto på att de har Sveriges nöjdaste mobilkunder på privatmarknaden, även om de faktiskt även vunnit Årets Operatör fem år i rad i Telekomnyheternas tävling.
Vimlas omfattande kundfokus har utan tvekan lönat sig, men Linde tillägger att denna bekräftelse inte innebär att de kommer luta sig tillbaka och rulla tummarna. Tvärtom. Det här ser teamet mer som en push för att bli ännu bättre på det de redan gör bra.
Viktigt med utmaningar för att kunna leverera på topp
Enligt Erik Linde är man som operatör egentligen inte mycket mer än ett verktyg som gör att kunderna kan ta del av internet och alla möjligheter som finns där, och kraven på att ”verktyget” fungerar som det ska är höga. Med all rätt, tillägger Linde.
Det är nämligen de höga kraven som gör att de håller sig på tårna och fortsätter att utmana sig själva.
Mindre operatörer populärast bland privatkunderna
Årets SKI visar tydligt att det är de mindre, och mer nischade, operatörerna som är starkast bland privatkunderna. Hallon och Halebop kom nämligen in på plats två och tre och Comviq på en fjärdeplats.
Tre har de nöjdaste privatkunderna av de fyra största operatörerna, följt av Telia, Tele2 och Telenor. På företagsmarknaden är det förvisso också mindre operatörer, samlade under kategorin Övriga, som går bäst, men bland större företagskunder är det Telia och Tele2 som är favoriterna.
Du hittar undersökningen i helhet på SKI:s hemsida.