Telias logga på fasadMobiloperatören Telia har prisats för sin service. Operatören har bäst kundbemötande av alla företag i telekombranschen. Foto: Anzelika Kavolele/Shutterstock.com

Undersökningar

Telia är det företag inom telekombranschen som ger allra bäst service. Det visar en undersökning från Servicescore. Telia tog hem priset framför Comviq och Tele2 som hamnade tvåa och trea. I det stora hela får telekombranschen dock låga betyg i jämförelse med andra branscher.

Varje år genomför företaget Servicescore en undersökning för att ta reda på hur kunderna upplever servicen hos olika svenska företag. Hundratals företag i ett 20-tal branscher undersöks och därefter koras en vinnare i varje bransch.

I telekombranschen stod det mellan Comviq, Telia och Tele2 om att bli den operatör med bäst service. Vinnare blev Telia som därmed förbättrar sin position från tidigare år.

Bra service är viktigt i alla företag

Telia Sveriges vd, Anders Olsson, är både glad och stolt över att Telia prisas för sin service och kundbemötande. Han säger att en bra service är viktigt och helt avgörande i alla företag. Av den anledningen arbetar Telia mycket med att förbättra just sitt kundbemötande inom alla delar av företaget. Och i år har det gett utdelning.

12 procent tycker att servicen är mycket bra

Totalt tycker 12 procent av Telias kunder att servicen och kundbemötandet från företaget är mycket bra. Ytterligare 25 procent tycker att den är bra och 20 procent anser att den är helt okej. Endast 6 procent tycker att Telia har riktigt dålig service och 10 procent tycker inte att den är så bra. Resterande del kan inte svara på vad de tycker om Telias service.

Sämst resultat i kategorin telekom fick Boxer medan Tre var den mobiloperatör med sämst resultat.

Telekombranschen får låga betyg

Överlag får telekombranschen mycket låga betyg i Servicescores kundundersökning. Tillsammans med kategorierna myndighet och posthantering får telekombranschen sämst betyg av kunderna.

De bästa branscherna när det kommer till service är hotell och apotek.

Filip Svensson
Filip Svensson Telekom-skribent filip.svensson@telepriskollen.se