Mobil med telias logga riktas mot telias hemsida på dataskärm.Ännu ett år är det Telia som går vinnande ur striden efter att mätföretaget umlaut har analyserat nätkvalitet och kundupplevelser på den svenska telekommarknaden. Foto: T. Schneider/Shutterstock.com

Utmärkelser

Mätföretaget umlaut har för sjätte året i rad utvärderat nätkvaliteten och kundupplevelsen av mobila tjänster på den svenska telekommarknaden, och för femte gången var det Telia som tog hem segern. Telia fick högst totalpoäng, men vann även i alla tre mätkategorier: tal, data och crowd.

Ännu ett år har det oberoende mätföretaget umlaut gjort tester på Sveriges största mobilnät i landets storstadsområden, mindre städer och vägnät för att utvärdera nätkvaliteten såväl som den faktiska kundupplevelsen. För femte gången i ordningen var det Telia som tog hem segerbucklan med högst totalpoäng såväl som högst poäng i alla tre mätkategorier, tal, data och crowd.

–  Det här är fantastiska nyheter, säger Anders Olsson, vd för Telia Sverige, i ett pressmeddelande.

Telia kammade hem 936 poäng av 1 000 möjliga

Telia fick 936 totalpoäng av 1 000 möjliga. Telenor placerade sig som nummer två med 882 poäng, medan Tele2 med sina 879 poäng kom in på en tredjeplats. Tre hamnade sist med 854 poäng.

Vinnare av tal, data och crowd

Umlauts tester av tal och data omfattade 45 procent av Sveriges befolkning, vilket motsvarar ungefär 4,7 miljoner. I tal-kategorin testades bland annat samtalskvalitet och uppringningstid, medan man i analysen av data kollade på faktorer som surf på olika webbsidor, streaming och ned- och uppladdning av filer.

I dessa två kategorier fick Telia 291 poäng av 300 möjliga respektive 410 poäng av 450 möjliga. I crowd-kategorin gjorde man tester under hela 24 veckor, närmare bestämt mätningar i mobila appar, där 96,7 procent av landets befolkning på en yta av 127,172 km² omfattades. Telia fick 235 poäng av 250 möjliga.

Mycket som pågår bakom kulisserna när du använder mobilen

Umlauts CEO, Hakan Ekmen, gratulerar Telia till den starka vinsten. Han menar att det är mycket som pågår ”bakom kulisserna” när du använder mobilen som gör att du kan ringa, surfa och streama. Mer än vad många kanske tänker på. Kundupplevelsen är beroende av nätets kvalitet, vilket umlauts tester så tydligt återspeglar.