byggnad med Telenors logotyp på fasadenEnligt Sustainable Brand Index har Telenor gjort betydelsefulla insatser för en hållbar samhällsutveckling. Foto: oleschwander/Shutterstock.com

Utmärkelser

Telenor har utsetts till det bolag som är bäst på hållbarhetsarbete inom telekombranschen. Enligt ett pressmeddelande har deras arbete med både klimatfrågor och sociala hållbarhetsfrågor uppmärksammats av de bolag som ingår i undersökningen.

Sustainable Brand Index B2B är den största varumärkesundersökningen i Europa som fokuserar på hållbarhet. Undersökningen har genomförts i Sverige årligen sedan 2017, och i år har de tittat på beslutsfattandet och inköpsansvaret i små och medelstora företag.

Inom Telekombranschen rankas Telenor som det företag som bedriver sin verksamhet på det mest hållbara sättet.

Grundaren för Sustainable Brand Index heter Erik Elvingsson Hedén. Han motiverar deras val med att Telenor har gjort betydelsefulla insatser för hållbarheten, och har lyckats med att kommunicera detta arbete till små och medelstora bolag på ett effektivt sätt. Bolagen har på så sätt uppmärksammat Telenors arbete.

Klimatet och sociala frågor är i fokus för Telenor

Under 2019 har Telenor utökat sitt arbete med klimatsmarta lösningar och minskat sitt elektroniska avfall. Bland annat säljer de numera återanvända telefoner. Dessutom ställer Telenor höga krav på sina leverantörer när det gäller hållbarhet, i alla olika led.

Telenor var också det första telekombolaget som införde Fairtrade Climate Standard, vilket innebär att de klimatkompenserar utsläpp från resor och energianvändning. I dag är Telenors koldioxidutsläpp 80 procent mindre än det var för tio år sedan.

Telenor har också fokuserat på sociala frågor under det senaste året. Några initiativ har varit verktyget Nätprat som hjälper barn och unga till en tryggare tillvaro på nätet, och arbetsträningsprogrammet Open Mind för personer med funktionsvariationer.

Hållbarhetschef: Bekräftelse på goda resultat

Magdalena Aspengren är hållbarhetschef för Telenor Sverige. Hon säger att utmärkelsen är en bekräftelse på att Telenor åstadkommer goda resultat med sitt kontinuerliga arbete med hållbar samhällsutveckling.

– Det är många engagerade medarbetare som tillsammans har utvecklat vårt hållbarhetsarbete och jag är otroligt stolt över allas insats, säger hon i Telenors pressmeddelande.

På andra plats på listan över hållbara telekombolag kommer Telia Company, följt av Tele2 och Tre på tredje respektive fjärde plats.

Evelina Grenehed
Evelina Grenehed Telekom-skribent evelina.grenehed@telepriskollen.se