Kvinna står och surfar på mobiltelefonHalebop har nöjdast privatkunder, visar en undersökning från SKI. Foto: nrqemi/Shutterstock.com

Undersökningar

Telia och Halebop har nöjdast mobilkunder, visar en undersökning från Svenskt Kvalitetsindex, SKI. Telia har nöjdast företagskunder medan Halebop har nöjdast privatkunder. Telia drar dessutom ifrån sina konkurrenter jämfört med förra året.

Telia och Halebop har vid flera tillfällen prisats för sin höga kundnöjdhet. En ny undersökning från SKI, Svenskt Kvalitetsindex, visar att Telia och Halebop fortfarande ligger i topp. Telia har nöjdast företagskunder medan Halebop har nöjdast privatkunder.

Dessutom har avståndet till övriga konkurrenter ökat. Telia får poängen 70,3, och tvåa på listan är Tele2 med 68,8. Snittpoängen för hela branschen ligger på 68,7.

Halebop klart över branschsnittet

Kundnöjdheten bland Halebops privatkunder är klart bättre än hos många andra konkurrenter. Operatören får poängen 76,6, vilket är att jämföra med branschsnittet på 70,8. Tvåa på listan över nöjdast privatkunder är Hallon med 75,8 poäng.

Telias satsning ger resultat

Telia Sveriges vd, Anders Olsson, är självklart mycket glad och stolt över att både Telia och Halebop återigen kammar hem förstaplaceringarna. Han ser det som ett kvitto på att operatörernas satsningar har givit resultat. Både Telia och Halebop har arbetat med enkla och anpassade tjänster.

– Utmärkelsen visar också att våra kunder värdesätter och prioriterar täckning och nätkvalitet, som är en förutsättning för en fungerande uppkoppling, säger Anders Olsson, vd Telia Sverige.

Digital utveckling är viktigt för att vara konkurrenskraftig

Under 2018 genomförde Telia en undersökning som visade att det är otroligt viktigt för företag att hänga med i den digitala utvecklingen för att kunna fortsätta vara en konkurrenskraftig aktör på marknaden. För att flera företag ska kunna göra det har Telia lanserat olika tjänster, däribland Personlig Tekniker och Rådgivare.

Telias IT-avdelning kommer under hösten även att lansera en ny tjänst som tillhandahåller smarta och moderna lösningar för företag med 10–150 anställda.

Filip Svensson
Filip Svensson Telekom-skribent filip.svensson@telepriskollen.se