Erik Wottrich, hållbarhetschef Tele2Tele2:s hållbarhetschef Erik Wottrich är stolt över Tele2:s satsning på simkort med mindre klimatavtryck . Foto: Pressbild/Tele2

Lanseringar

Tele2 blir den första nordiska operatören som lanserar halverade simkortshållare. Tanken med detta är att minska plastavfallet, skriver operatören i ett pressmeddelande.

När du beställer ett abonnemang eller kontantkort får du simkortet levererat i en hållare, lika stor som ett kreditkort. Det är dessa hållare som Tele2 nu minskar till halva storleken. Då används bara hälften så mycket råvara per simkort, och vikten blir dessutom 55 procent mindre.

Den här förändringen leder till 6 ton mindre plast per år, enligt Tele2. Dessutom minskas också utsläppen av koldioxid med hela 35 ton.

Simkort är kärnan i mobilutbudet – Därför ska det vara hållbart

Just plast är en miljöbov som kan få negativa effekter på lång sikt: allt från att djur trasslar in sig i plast som ligger och skräpar till att haven, sjöarna och floderna blir förorenade av mikroplaster.

Därför vill Tele2 minska sitt plastavfall i alla delar av värdekedjan, säger operatörens hållbarhetschef Erik Wottrich.

– Eftersom simkort utgör själva kärnan i ett mobilutbud och tillhandahålls till nästan alla kunder är jag mycket stolt över att Tele2 Sverige är först i Norden med att införa denna förändring.

Fler hållbarhetssatsningar från Tele2

Det här är bara första steget i en satsning på hållbara simkortslösningar. Framöver planerar Tele2 att testa tillverka både simkort och halverade hållare av helt återvunnen plast.

Tele2 har en strategi för sitt hållbarhetsarbete, som bland annat fokuserar på att främja cirkulär ekonomi så att klimatförändringarna kan motverkas. Operatörens tre ledord i hållbarhetsarbetet är först och främst att minska, sedan återanvända, och slutligen återvinna. På så sätt kan resurser utnyttjas maximalt samtidigt som restavfallet minimeras.

I januari i år var Tele2 också först i Sverige med att lansera mobilskal som tillverkats av restprodukter från svensk linodling, så att skalen var helt cirkulära. Tele2 vill också arbeta med konsumentupplysning för att kunderna ska bli mer medvetna om hållbarhetsfrågor.

Evelina Grenehed
Evelina Grenehed Telekomskribent evelina.grenehed@telepriskollen.se