person läser ett sms på smart telefonComviq uppmanar kunder att inte skicka känsliga uppgifter via sms, utan rapportera misstänkta sms till dem. Foto: Maria Savenko/Shutterstock.com

Säkerhet

Comviq lanserar en tjänst som ska motverka smishing, det vill säga nätfiske via sms som försöker komma åt kunders personliga uppgifter. Genom att rapportera sådana sms till numret 777 kan kunderna hjälpa Comviq att blockera bedrägerier i framtiden.

En utbredd form av bedrägeri i dag är så kallad smishing. Det innebär att bedragaren skickar sms som ser ut att komma från en myndighet, bank eller ett företag, som säger att mottagaren behöver bekräfta sina kunduppgifter. På så sätt kan de lura personer att uppge personlig information om deras kontonummer eller betalkort.

Kunder kan rapportera misstänkta sms

Nu lanserar Comviq en tjänst som ska motverka sådana bedrägeriförsök. Kunder som blir misstänksamma över liknande sms kan skicka dessa vidare till numret 777 för att rapportera saken till Comviq. Operatören får då lättare att kunna blockera avsändare av bedrägeri-sms.

De rapporter som Comviq får in från sina kunder kommer de att samla i en databas. Sedan kommer de att blockera denna typ av sms. På sikt kommer de att kunna ta hjälp av AI för att automatisera den här processen, så att den blir snabbare och säkrare.

Comviq arbetar aktivt för att motverka bedrägerier

Stefan Backman är chefsjurist på Tele2-koncernen, som äger Comviq. Han berättar att säkerhetsfrågor är en högt prioriterad fråga hos Comviq. Förutom att ta fram den här tjänsten samarbetar de med andra operatörer och branschorganisationen IT & Telekomföretagen för att tillsammans arbeta mot smishing.

Han påpekar också att bedragare tar till allt mer avancerade metoder i takt med att operatörerna utvecklar bättre skydd mot bedrägerier. 

– För att skydda våra kunder har vi tagit fram en lösning som underlättar för dem att rapportera misstänkta sms, och vi hoppas att det ska minska förekomsten av den här typen av bedrägeriförsök, säger Stefan Backman i ett pressmeddelande från Comviq.

Lita inte på avsändare som vill ha användaruppgifter

Comviq understryker i sitt pressmeddelande att seriösa banker och företag aldrig ber om känsliga kunduppgifter via sms, mejl eller telefon. Var därför på din vakt om någon hör av sig till dig med en sådan begäran.

Det är också bra att tänka på att erbjudanden som verkar lite för bra för att vara sanna, ofta inte stämmer, skriver Comviq.

Evelina Grenehed
Evelina Grenehed Telekom-skribent evelina.grenehed@telepriskollen.se