per stigenberg, teknisk chef för Tre SverigeTre Sveriges tekniska chef Per Stigenberg berättar att operatören har gjort satsningar på mobilnätets täckning de senaste åren. Foto: Pressbild/Tre Sverige

Utmärkelser

Tre har fått bäst betyg i ett test av konsumentupplevelsen av svenska operatörers mobilnät. Med en förstaplacering inom tre av fem deltester tycks de senaste årens satsningar ha gjort kunderna nöjda, skriver Tre i ett pressmeddelande.

Analysföretaget Tutela testar varje år konsumenternas upplevelse av olika mobilnät. Testet görs genom att samla in trafikdata från över 3 000 konsumentappar, från områden där fyra olika mobiloperatörers nät har täckning. Testet har fem delar som tillsammans mäter kvaliteten på mobilnätsupplevelsen. 

I Sverige var det Tre som fick det högsta betyget i år. Tres mobilnät vann tre av de fem deltesterna, och det totala betyget var det högsta på den svenska mobilmarknaden.

Tre har bäst kärnkvalitet, videostreaming och nedladdningshastighet

En av delarna som Tre var bäst på är den så kallade kärnkvaliteten, det vill säga hastigheten som krävs för att göra grundläggande saker med nätet, som att läsa nyheter och använda sociala medier. Det är dock ganska lika här mellan de olika operatörerna.

Tre får också högsta betyg när det gäller streaming av högupplösta videor. Där är Tre så mycket som 6,3 procentenheter bättre än det mobilnät som kommer på andra plats, och 18 procentenheter bättre än operatören på sista plats.

Dessutom har Tre den högsta nedladdningshastigheten, nämligen ett medianvärde på 21,6 Mbps. När det kommer till uppladdning är Tre tvåa i testet, medan de hamnar på fjärde och sista plats gällande svarstid.

Satsningar på bättre täckning har gett resultat

Den tekniska chefen för Tre Sverige heter Per Stigenberg. Han berättar att Tre under två år har satsat på att förbättra täckningen på tidigare mindre nådda områden, på landsbygden och längs vägar. Bland annat har de byggt över tusen 4G-siter och uppgraderat befintliga basstationer.

– Satsningarna har även inneburit rejält förbättrad inomhustäckning i såväl större som mindre orter och vi är glada att nu kunna se hur dessa investeringar kommer våra kunder till nytta, säger Per Stigenberg i ett pressmeddelande.

Evelina Grenehed
Evelina Grenehed Telekom-skribent evelina.grenehed@telepriskollen.se