Tre tar bort alla företagsabonnemang förutom ett. Förhoppningen är att det ska bli lättare för företagen att välja i djungeln av abonnemang. Foto: ESB Professional/Shutterstock.com
OperatörsnyheterTre väljer att ta bort alla sina företagsabonnemang och bara behålla ett. Mobilabonnemanget kommer med fria samtal och sms samt obegränsad surf. Enligt en undersökning från operatören tycker kunderna att det är svårt att förstå sig på alla utbud som finns. Det hoppas man ska lösa sig nu när det bara finns ett abonnemang att välja på.
Utbudet av olika mobilabonnemang är enormt stort vilket gör det mycket svårt att hitta ett bra mobilabonnemang. På företagssidan har det funnits en djungel av abonnemangsformer som inte är helt lätta att förstå sig på. Detta vill Tre ändra på genom att ta bort alla sina företagsabonnemang utom ett. Tre behåller ett mobilabonnemang med obegränsad surf och fria samtal och sms. Dessutom sänker de priset kraftigt så att det är nästan hälften så billigt som det närmaste likvärdiga företagsabonnemanget.
Tres nya företagsabonnemang kostar 249 kronor i månaden.
Den stora förändringen som sker hoppas bolagets vd, Haval van Drumpt, ska påverka hela företagsmarknaden. Han tycker framförallt att småföretagen har drabbats av de olika erbjudandena som dels gör det svårt att välja, dels är väldigt dyra om man inte köper stora volymer.
Företagen tycker att det är svårt att välja med ett för stort utbud
Tre har tillsammans med YouGov genomfört en undersökning med 100 företag med 1–49 anställda. Undersökningen visar att över 60 procent tycker att det är svårt att förstå sig på de olika utbuden och villkoren. Dessutom tycker 90 procent att ett rimligt pris på företagsabonnemang är 399 kronor. Trots det ligger genomsnittspriset för ett företagsabonnemang med fri surf på 599 kronor i månaden. Tre kan alltså erbjuda ett abonnemang som är klart billigare än snittet men det är även under de 399 kronorna som företagen tycker är ett rimligt pris för ett abonnemang.
Företagsabonnemangen har varit för dyra
Haval van Drumpt tycker att branschen under en längre tid har tagit ett överpris för företagsabonnemangen. Han menar att det framförallt är småföretagen som har drabbats av detta. I och med att småföretagen inte köper lika stora volymer har de inte heller haft samma möjlighet att förhandla ned priserna.