Det har blivit enklare att värdera och återvinna mobilen hos Tre. My Svärd, produktägare för 3Återvinn Online, är glad att deras arbete verkar ge resultat. Foto: Pressbild/Tre Sverige
RapporterI fredags startade förköpen av nya Iphone 15, och sedan dess har mobilåtervinningen hos Tre ökat med 46 procent jämfört med vid förra årets lansering. En Novus-undersökning visar dock att det generellt sett fortfarande är få som återvinner sina gamla mobiler, och Tre menar att det finns en del att göra för att få siffrorna att stiga mer än de gjort hittills.
I skrivande stund är det en dag kvar tills den nya Iphone 15-serien är leveransredo, men sedan i fredags har det varit möjligt att förboka en av de omdiskuterade modellerna och trycket har varit högt. Hos Tre har lanseringen bidragit till en ökning av antalet mobiler som lämnas in för återvinning.
Jämfört med förra årets Iphone-släpp ligger ökningen på hela 46 procent.
Har integrerat återvinning i beställningsflödet
För att få fler kunder att lämna in sina gamla mobiler har Tre integrerat återvinning som en del i flödet när man beställer en ny mobil. My Svärd, produktägare för 3Återvinn Online, menar att det är glädjande att se att deras arbete med att förenkla för kunderna har gett resultat.
Kunderna kan värdera sin gamla mobil online och får alltså möjlighet att återvinna den i samband med beställningen av den nya luren.
75 procent av befolkningen lämnar inte in mobilen
Siffrorna går sakta uppåt, men överlag så är det fortfarande få som faktiskt lämnar in mobilen för återvinning. En Novus-undersökning, initierad av Tre, visar bland annat att 75 procent av befolkningen inte lämnade in sin gamla mobil när de senast köpte en ny.
Några vanliga orsaker som nämns är lathet, att man har dålig koll på värdet eller att man vill ha en mobil i reserv. Vissa uppger även att de är oroliga för att det ska finnas kvar personlig information på telefonen och att man därför inte vågar lämna in den.
Måste förmedla fördelarna med återvinning
Tre menar att mer måste göras för att få trenden att vända ordentligt, och att operatörer överlag kan bli bättre på att förmedla vilka återvinningsmöjligheter som finns och vilka fördelar återvinning kan föra med sig.