Kvinna sitter vid bord och tittar bekymrat på mobilskärm.Telia stoppade 37 miljoner bluffsamtal förra året. Nu inför de ett nytt skydd som de hoppas ska ha en avskräckande effekt. Foto: fizkes/Shutterstock.com

Säkerhet

Som en del i sin bedrägeribekämpning inför Telia nu ett skydd som bland annat ska tvinga misstänkta telefonbedragare att betala för sina bluffsamtal. Det skriver SvD Näringsliv.

När misstänkta bedragare försöker ringa någon av Telias kunder från utlandet möts de nu bland annat av meddelandet “Ditt nummer har flaggats som misstänkt och du debiteras just nu för det här samtalet”. 

Amanda Landqvist, ansvarig för Telias bedrägeribekämpning, berättar att de kopplar på ett talsvar som meddelar bedragare att de har avslöjats, och att man på så vis kan lägga på en anslutningsavgift och debitera bedragarna för samtalskostnaden.

– Nu är det vår tur att ta betalt av bedragarna när de försöker lura våra kunder, tillägger hon.

Siktar in sig på wangiri-samtal

Telia inför skyddet för att motverka de så kallade wingiri-samtalen, det vill säga samtal som kommer från utlandet och bryts efter bara en signal för att få den uppringda att ringa tillbaka. Den drabbade åker då på en hög avgift som bedragarna tjänar pengar på.

Tips! Läs mer om wangiri-samtal på vår sida om telefonbedrägerier.

Förutom att införa nämnda talsvar inför Telia även ett varningsmeddelande till kunder som ringer upp efter ett missat samtal.

Stoppade 37 miljoner wangiri-samtal förra året

Förra året stoppade bara Telia hela 37 miljoner wangiri-samtal – samtal som man nu ska få bedragarna att betala för. Pengarna ska skänkas till Brottsofferjouren, men i dagsläget kan Telia inte säga vilka summor det kan röra sig om. Men med tanke på alla miljoner bluffsamtal som sker varje år hoppas Telia att det kommer bli kännbart för bedragarna.

Enligt Amanda Landqvist är förhoppningen att det nya skyddet ska ha en avskräckande effekt så att allt färre kunder behöver vara med om den här typen av bedrägeriförsök.