Man pratar in röstmeddelande på telefonTele2s system för röstmeddelande har haft en säkerhetsbrist som gjort det möjligt för vem som helst att lyssna på andras röstmeddelanden. Foto: Kleber Cordeiro/Shutterstock.com

Operatörsnyheter

Dagens Nyheter har upptäckt en säkerhetsbrist hos Tele2 där vem som helst kan komma åt Tele2-kundernas röstmeddelanden. Tele2 kände inte själva till problemet men har börjat åtgärda säkerhetsbristen. En exakt prognos för när bristen är åtgärdad hos alla kunder kan Tele2 inte ge.

Mobiloperatören Tele2 har flera säkerhetsbrister med sitt system för röstmeddelanden. Enligt en granskning från Dagens Nyheter har i stort sett vem som helst kunna lyssna av kundernas röstmeddelanden.

DN har tillsammans med kunders medgivande lyckats lyssna på andra personers röstmeddelande och till och med kunna ändrat hälsningsmeddelanden.

Det enda som behövdes för att kunna lyssna på någon annans röstmeddelande var dennes telefonnummer och en vanligt förekommande nätjänst som simulerar numret man vill ringa ifrån. Tele2s system antog då att rätt telefon ringde och då krävdes ingen kod för att komma åt meddelandena.

Säkerhetsbristen var okänd för Tele2

Ingen på Tele2 verkar ha känt till bristen med röstmeddelandena. DN var i kontakt med operatörens kommunikationschef, Viktor Wallström, som sade att luckan varit okänd.

Tele2 har drygt 3,8 miljoner mobilkunder i Sverige, de flesta är privatpersoner men man har även företag och myndigheter som kunder. Några av kunderna är Nordea, SEB, Kriminalvården och Åklagarmyndigheten.

Åtgärdade problemet omgående

Direkt när DN meddelade Tele2 om bristen påbörjades arbetet med att åtgärda problemet. Säkerhetsbristen ska vara löst hos de flesta kunderna nu men man kan inte ge någon exakt prognos för när problemet ska vara löst för alla Tele2-kunder.

Det finns i dagsläget inte några uppgifter om någon information har läckt ut genom systemet. PTS, Post- och Telestyrelsen ser dock allvarligt på det inträffade och har inlett ett tillsynsärende.

Sveriges justitie- och migrationsminister, Morgan Johansson, ser även han mycket allvarligt på det som har inträffat. På Twitter är han kritisk till teleoperatören och skriver att det är anmärkningsvärt att detta får inträffa.