Telias mobilnät är Sveriges bästa, enligt nya oberoende tester från mätföretaget umlaut. Foto: pressbild/Telia Sverige
Ännu ett år har det världsledande mätföretaget umlaut testat kvaliteten i de fyra största svenska mobilnäten, och ännu ett år är det Telia som tar hem segern i samtliga kategorier. Med totalt 971 poäng av 1 000 möjliga placerar sig Telias nät på en nivå i världsklass.
Sett till umlauts mätmetod de senaste fem åren rankas Telias mobilnät för femte året i rad som det bästa i Sverige. Totalt sett tar Telia dock hem segern för det åttonde år i rad. I den senaste mätningen fick Telias mobilnät totalt 971 poäng av 1 000 möjliga och vinner även inom samtliga kategorier, närmare bestämt tal, data och crowdsourcing. Telias totalpoäng ligger faktiskt på samma nivå som femman på listan över de bästa mobilnäten i världen, enligt umlauts internationella jämförelse.
Telias prestation i respektive kategori
Umlauts tester av mobilnäten har beskrivits som marknadens mest detaljerade, där man alltså mäter upplevelsen av både tal, data och apptjänster (också kallat crowdsourcing). Mätningarna av tal och data görs via omfattande körtester, totalt cirka 10 500 kilometer från söder till norr, i både storstadsområden, mindre städer och så kallade anslutningsvägar. Utöver detta har man även gjort mätningar av och analyserat crowdsourcad kvalitet via mobila appar under 24 veckor.
I kategorin tal, där man utvärderar samtalskvalitet, lyckade uppkopplingar och uppringningstid, får Telia 267 poäng av 270 möjliga, och i data-kategorin, där surf och streaming samt ned- och uppladdning testas, 469 poäng av 480 möjliga. När det gäller crowdsourcing landar Telias poäng på 235 av 250 möjliga.
“Resultatet av enorma satsningar”
Anders Olsson, vd för Telia Sverige, säger att de är otroligt stolta över att deras mobilnät ännu en gång hamnar i topp, och inte bara i Sverige utan även ur ett internationellt perspektiv. Han menar att detta är resultatet av de enorma satsningar företaget har gjort i syfte att modernisera och framtidssäkra deras infrastruktur.
– Att fortsätta leverera en robust, säker och pålitlig uppkoppling till våra kunder är för oss en kärnfråga – inte minst i oroliga tider där Sveriges digitala försvarsförmåga måste stärkas, sammanfattar Anders Olsson i ett pressmeddelande.