Xiaomis logotyp utanför kontor i Beijing.Xiaomi har ökat sina leveranser på flera marknader, vilket har lett till riktigt hög försäljning. Foto: testing/Shutterstock.com

Rapporter

Nu har Apple fått ge upp sin andraplats på mobilmarknaden till en kinesisk konkurrent. Efter ett riktigt starkt år har Xiaomi nämligen ökat sin försäljning mer än någon annan mobiltillverkare, skriver Mobil.se

Xiaomi är en kinesisk mobiltillverkare som på senare tid har letat sig uppåt på marknaden. Analysföretaget Canalys har rapporterat att Xiaomis försäljning har ökat med hela 83 procent under det senaste året.

Xiaomi har fler marknadsandelar än Apple

Det betyder att Xiaomi till och med har passerat den globala jätten Apple, och nu knipit förstaplatsen på marknaden. Xiaomi äger nu 17 procent av marknadsandelarna.

Etta på marknaden är Samsung med 19 procent. Apple ligger numera på tredje plats med sina 14 procent. Därefter kommer Vivo och Oppo som har 10 procent vardera av marknadsandelarna.

Ökat mycket mer i försäljning än konkurrenterna

En ökning på 83 procent är väldigt högt i jämförelse med de övriga tillverkarna. Samsung som ligger i ledningen har till exempel bara ökat med 15 procent under året som gått. Vivo ökade med 27 procent och Oppo med 28 procent.

För Apples del ökade försäljningen bara med 1 procent samma år – och förlorade därmed sin ledning till den kinesiska konkurrenten.

I sin helhet ökade mobilmarknaden sin försäljning med 12 procent under årets andra kvartal, mitt i återhämtningen efter covid-19.

Nya marknader har gett goda resultat

En sak som bidragit betydligt till Xiaomis stora försäljningsökning är att de öppnat upp på fler marknader än tidigare. Till exempel har Xiaomis leveranser till Latinamerika ökat med mer än 300 procent. Även till Afrika har leveranserna ökat stort, i det fallet med mer än 150 procent.

Xiaomi behöver ställa om sin verksamhet

I en kommentar till Canalys rapport uppger deras research manager, Ben Stanton, att Xiaomi nu omvandlar sin affärsmodell från att vara utmanare till att bli en självklar del av marknaden.

Dock är Xiaomis priser 40–75 procent lägre än Apples och Samsungs priser. Därför påpekar Ben Stanton att Xiaomi bör satsa på att sälja fler av exempelvis Mi 11 Ultra och andra premiummobiler. Men Vivo och Oppo har liknande mål, så det blir en tuff strid att vinna.