Hörnet på en iPhone med ikonen för app store och instagram på skärmen.Under 2021 spenderade mobilanvändare världen över mer pengar än någonsin på och i appar. Det visar nya siffror från Sensortower. Foto: BigTunaOnline/Shutterstock.com

Rapporter

Under 2021 ökade antalet installerade appar, på både iOS- och Android-enheter, marginellt jämfört med förra året. Men enligt nya siffror från Sensortower spenderade vi å andra sidan betydligt mer pengar på och i apparna. Det skriver M3.

Om man ser till antalet installerade appar på iOS-och Android-enheter under 2021 är ökningen från 2020 bara marginell. Den totala siffran, det vill säga från smartphone-användare världen över, landar på 143,6 miljarder appar. Däremot spenderade vi betydligt mer pengar på och inuti apparna, enligt ny statistik från Sensortower.

App Store står för den största försäljningen

Apples app-butik App Store är ohotad etta när det gäller försäljningen och står för nästan det dubbla jämfört med Google Play. Under året har iOS-användare lagt upp mot 765 miljarder kronor på appar såväl som köp inuti appen, vilket är en ökning på 17,7 procent jämfört med förra året. 

Majoriteten av Android-användarna, som alltså går via Google Play, spenderade 430 miljarder kronor på appar, vilket är en ökning på 23,5 procent jämfört med 2020. Värt att nämna är att Samsungs och Huaweis egna app-butiker alltså inte ingår i Sensortowers statistik.

Tiktok och Youtube var de mest inkomstbringande apparna 2021

På listan över de tio mest inkomstbringande apparna under 2021 är det Tiktok som kniper förstaplatsen, Youtube en andraplats och den japanska manga-appen Piccoma hamnar på plats tre.

Längre ner på listan hittar vi Tinder, Disney Plus, Google One, Tencent Video, Iqiyi, HBO Max och Line Manga.

Siffrorna visar på dämpade coronaeffekter

Sensortowers statistik visar dock att pandemins effekter börjar dämpas. I våras var prognosen att den genomsnittliga amerikanska iOS-användaren skulle lägga upp mot 180 dollar om året på appar, men ökningen har nu lugnat sig något. Siffran ligger i stället på 165 dollar, vilket förvisso är en ökning från 136 dollar förra året, men lägre än den ursprungliga prognosen.

Precis som M3 påpekar ska man ha i åtanke att Sensortowers rapport inte omfattar Apples intäkter från Icloud-abonnemang och tjänster utanför App Store, medan Google One, det vill säga Googles motsvarighet, räknas samman med siffrorna för Google Play.