Nu har HMD Global bekräftat att de kommer ligga lågt med nya flaggskeppsmobiler tills vidare. Foto: rafapress/Shutterstock.com
Nokia, eller snarare HMD Global, har släppt en hel del budget-mobiler på sistone. Men som du kanske har märkt var det ett bra tag sedan som de lanserade en mobil i premiumsegmentet. I en intervju med Android Authority bekräftar företagets chef för Product Marketing att man har valt att ta ett steg tillbaka från de dyrare prisklasserna. Det skriver Mobil.se.
HMD Global, som sköter tillverkningen av Nokia-mobiler, har varit flitiga med lanseringarna under de senaste månaderna. Men precis som Mobil.se påpekar har premium-modellerna lyst med sin frånvaro. Och det verkar som att tillverkaren kommer fortsätta längs samma linje framöver.
I en intervju med Android Authority förklarar Adam Ferguson, företagets chef för Product Marketing, att det i dagsläget inte känns vettigt att ta fram telefoner som kostar runt 800 dollar.
Vill satsa på något som sticker ut
Adam Ferguson menar att de inte heller är intresserade av att ge sig in i en kamp om de bästa specifikationerna med de andra tillverkarna på marknaden. De vill hellre satsa på något som sticker ut.
Framgångsrik företagsstrategi
Efter att HMD Global tog över Nokias mobiltillverkning följde en tid av experimenterande för att ta fram en fungerande strategi. Det gick väl kanske inte riktigt som man hade hoppats. Men när man började satsa mer på billigare telefoner vände trenden. HMD Global har nu gått med vinst de sex senaste kvartalen.
Den nya strategin är alltså att lämna flaggskeppssegmentet och i stället lägga mer krut på innovativa lurar med rent Android i budget- och mellansegmentet.
HMD och Nokia har en del att jobba på
För några år sedan var Nokia den åttonde största mobiltillverkaren i världen, men ligger nu på plats elva. De har med andra ord en hel del att göra för att kunna ta sig upp några placeringar på den globala topplistan igen, vilket Adam Ferguson också konstaterar i intervjun med Android Authority.