Olika modeller av apple watch frontade i butik, med människor blurrade i bakgrunden.För första gången backar den globala försäljningen av smartwatches, och av alla namngivna märken var det försäljningen av Apple Watch som backade mest förra året. Foto: Hadrian/Shutterstock.com

Rapporter

Enligt en ny rapport från Counterpoint Research minskade antalet sålda smartwatches under 2024, och det är första gången som försäljningen går nedåt. Den största anledningen till tappet sägs vara en markant nedgång när det gäller försäljningen av Apple Watch.

Counterpoint Researchs senaste rapport om den globala smartwatch-försäljningen visade nedåtgående siffror, vilket aldrig tidigare har hänt. Under 2024 backade försäljningen närmare bestämt med 7 procent jämfört med 2023, och enligt analysföretaget beror detta till stor del på en skarp nedgång av antalet sålda Apple Watch.

Xiaomi blev den stora vinnaren förra året

Fjolårets stora vinnare på smartwatch-marknaden blev Xiaomi, som växte med 135 procent och gick från 3 till 8 procent av marknaden. På plats två på listan över störst ökning landade Huawei, som växte med 35 procent och nu har 13 procent av marknaden. Imoo ökade med 22 procent och Samsung med 3 procent.

Apple fortfarande störst trots raset

Försäljningen av Apple Watch sjönk förvisso mest (av de namngivna märkena) förra året, med hela 19 procent, men det är fortfarande Apple som är störst på den globala smartwatchmarknaden. Apple har nu 22 procent av marknaden, vilket kan jämföras med 25 procent under 2023.

Det absolut största försäljningstappet 2024 stod den sammanslagna gruppen Övriga för, med 22 procent ned jämfört med året innan. Under 2023 hade denna grupp 50 procent av marknaden, men ramlade under 2024 ner på 42 procent.

Långsam återhämtning för smartwatch-marknaden

Enligt David Naranjo, Counterpoint Research Associate Director, förväntas en långsam återhämtning för smartwatch-marknaden, och han menar att vi troligtvis får se en ensiffrig procentuell tillväxt under 2025.