Apple-produkter ligger bredvid varandra på skrivbord.Det fjärde kvartalet 2021 blev Apples bästa någonsin. Omsättningen ökade med 11 procent jämfört med 2020 och landade på 123,9 miljarder dollar. Foto: ferita Rahayuningsih/Shutterstock.com

Rapporter

För en vecka sedan presenterade Apple sin kvartalsrapport för fjärde kvartalet 2021, och omsättningssiffrorna hamnade på nya rekordnivåer. Omsättningen ökade med 11 procent från 2020 och landade på hisnande 123,9 miljarder dollar brutto, vilket är det bästa resultatet i Apples 46-åriga historia. Det skriver MacWorld.

Det gick bra för giganten Apple i slutet av 2021. Bättre än någonsin faktiskt, enligt tillverkarens kvartalsrapport för det fjärde kvartalet 2021 som presenterades för exakt en vecka sedan.

Omsättningen ökade med 11 procent jämfört med motsvarande kvartal 2020 och gav det bästa resultatet någonsin under Apples 46 år på telekommarknaden.

Omsättningen landade på 123,9 miljarder dollar

Apples omsättning ökade som sagt med 11 procent under det sista kvartalet 2021 jämfört med 2020, och gick från 111,4 miljarder dollar upp till hela 123,9 miljarder dollar. Räknar vi om det i svenska kronor blir det cirka 1 164 miljarder.

Dessa siffror anger alltså bruttovinsten medan nettovinsten hamnade på 34,6 miljarder dollar, motsvarande 325 miljarder kronor.

Tjänstesegmentet har aldrig dragit in så mycket pengar som i slutet av 2021

Om vi kollar på hur mycket respektive segment i Apples utbud har bidragit till den totala omsättningen, så är föga förvånande Iphone som står för den största delen med 71,6 miljarder dollar. Mac och Ipad stod för 10,9 respektive 7,2 miljarder dollar, medan resterande hårdvara inbringade 14,7 miljarder.

Apples tjänster stod för 19,5 miljarder dollar under det fjärde kvartalet 2021, och så mycket har det segmentet aldrig tidigare dragit in.

Starkt och innovativt utbud ligger bakom framgångarna

Enligt Tim Cook, Apples vd, är det deras innovativa och starka sortiment av både produkter och tjänster som ligger bakom rekordsiffrorna. 

– Vi är glada över all fin respons vi får från våra kunder över hela världen, i en tid då det aldrig varit viktigare att kunna hålla sig uppkopplad, säger han i ett pressmeddelande.