Bland alla erbjudanden och kampanjer som du ser när du handlar på nätet gömmer sig tyvärr bedragare och falska hemsidor som är ute efter dina kortuppgifter och pengar. Det betyder inte att du ska sluta nätshoppa helt, utan snarare att du ska handla säkrare. På den här sidan ger vi dig våra bästa tips.
Var medveten om vilka fällor som finns
I en artikel på Nordeas hemsida rekommenderar bedrägeriexperten Amalia Krantz att man ska vara “sunt misstänksam” när man handlar på nätet. Hon tillägger att det även gäller att hålla koll på vilka knep som bedragare brukar ta till och att vara observant överlag.
Tycker du att något känns det minsta konstigt på hemsidan du har tänkt handla ifrån eller med betalningen bör du med andra ord avbryta direkt.
Vilka brott kan man utsättas för när man näthandlar?
Kortbedrägerier
Kortbedrägeri är ett av de vanligaste brotten när det gäller just näthandel. Bedragarna utför då vanligtvis så kallade nätfiskeattacker via falska webbplatser för att få tag på sina offers kortuppgifter. Det tar inte lång tid alls för en bedragare att kopiera en hemsida så att den ser ut precis som den “riktiga”. Du kan till exempel få mejl eller sms med ett erbjudande som lockar dig till att följa en länk som leder till bluff-hemsidan där du tror att du handlar som vanligt, men i själva verket blir av med dina kortuppgifter.
Info! Glädjande nog har antalet anmälda kortbedrägerier faktiskt gått ner under de senaste åren – troligtvis tack vare fler säkrare betalningsalternativ. Men på grund av ett mörkertal kan man egentligen inte säga exakt hur många kortbedrägerier som begås i Sverige varje år.
Säkerställ därför att webbadressen som du ser i adressfältet i webbläsaren är helt korrekt. Detta är särskilt viktigt om du har kommit till webbplatsen via en länk. Men tänk på att bedragare är smarta och att de kan använda en adress som är i princip identisk med den riktiga, så kolla noggrant.
Falska sms om “paket på väg”
Vid stora shoppinghögtider som jul och Black Friday är en stor mängd paket i omlopp, vilket bedragare vet om och utnyttjar genom att skicka falska sms om att “paketet är på väg”. Bedragarna kan till exempel påstå att ditt paket är fast i tullen och att du behöver uppge dina kortuppgifter eller legitimera dig med BankID.
Tips för att undvika att drabbas av bedrägeri via “paket på väg”
- Spåra ditt paket via leverantörens egna app.
- Fundera på om det över huvud taget är rimligt att du får sms om “paket på väg” just nu.
- Läs noggrant igenom vad som står i meddelandet innan du klickar på något, till exempel avsändare, stavning och språk överlag.
- Radera meddelandet direkt om det ser konstigt ut.
- Fundera på om det är rimligt att det tillkommer tull- eller extra fraktavgifter, eller att du ska behöva uppge adress- eller kortuppgifter igen.
Piratbutiker
En annan typ av bedrägeri som förekommer vid näthandel är så kallade piratbutiker (även kallat piratshoppar), där kunden då tror sig beställa hem en eller flera produkter till lockande lågt pris men antingen får hem en kopia av det riktiga märket eller ingenting alls. Bedragarna har däremot lyckats få både kortuppgifter och pengar från den drabbade.
I en artikel från Internetkunskap.se säger nätbedrägeriexperten Peter Forsman att den vanligaste orsaken till varför man hamnar hos en piratbutik är att man söker efter bilder på den produkt man är intresserad av. Han tillägger att det inte alltid är helt lätt att avgöra vad som är en piratbutik, men att det finns möjligheter att undersöka saken.
Kolla till exempel om det finns någon support eller kontaktperson som hjälper till vid eventuella problem med beställningar, och observera även om språket på sidan är korrekt. Om butiken saknar support och har låg språkkvalitet är detta tydliga varningssignaler.
Så handlar du säkrare på nätet – 6 tips
Handla bara från hemsidor du känner igen
Innan du handlar från en sida som är ny för dig bör du säkerställa att företaget finns på riktigt. Sök även efter omdömen om företaget på nätet – om det är en bluff är det troligtvis andra som redan har råkat illa ut och vill varna andra att gå i samma fälla.
Var restriktiv med att lämna ut kortuppgifter
Överlag bör du vara restriktiv med att lämna ut dina kortuppgifter, men det gäller så klart särskilt hos företag eller butiker som du inte har handlat från tidigare. Risken för att få sina kortuppgifter kapade sjunker avsevärt om företaget använder betaltjänster som Paypal eller Klarna. Ett alternativ är att överväga andra betalningssätt, till exempel faktura.
Tänk igenom ditt köp och stressa inte
Om du får ett erbjudande med en viss tidsfrist ska du ändå ta det lugnt och tänka igenom köpet innan du faktiskt genomför det. Ett “riktigt bra erbjudande” som bara kommer i begränsad upplaga eller går ut inom fem minuter behöver inte vara falskt, men det är just sådant som många bedragare lockar med för att få sitt tilltänkta offer på kroken.
Tänk efter om ett erbjudande låter för bra för att vara sant
Verkar ett erbjudande lite för bra för att vara sant är det troligtvis också det. För säkerhets skull bör du därför kolla upp erbjudandet lite närmare eller jämföra med liknande på andra hemsidor.
Spärra betalkortet för köp på internet och i utlandet när du inte handlar
En annan stark rekommendation är att spärra ditt betalkort från internetköp och köp från utlandet när du inte näthandlar, vilket du gör via internetbanken eller via bankens app. Ska du köpa något från nätet kan du bara avaktivera spärren och sedan spärra igen när köpet är genomfört.
Handla med kreditkort som inte är kopplat till ett bankkonto
Att handla med ett kreditkort som inte är knutet till ditt bankkonto är en säker betalningsmetod både för butik och nätet, då detta i regel har bättre skydd om kortet skulle användas utan din tillåtelse. Ett kreditkort har dessutom en ekonomisk gräns.
Vad gör man om man utsätts för bedrägeri när man handlar på nätet?
Har du utsatts för ett kortbedrägeri bör du först kontakta banken och spärra kortet och sedan anmäla händelsen hos Polisen, där du då får ett ärendenummer (så kallat K-nummer). Kontakta sedan banken igen och uppge numret för att gå vidare med ärendet.
Du kan polisanmäla kortbedrägerier online, så länge du har ett svenskt personnummer eller samordningsnummer. Har du blivit utsatt för någon annan form av bedrägeri måste du ringa 114 14 eller besöka en polisstation för att anmäla händelsen. På Polisens sida Allt du behöver veta kan du läsa om hur en polisanmälan går till och vad som händer efter att din anmälan är gjord.
Källor
- Internetkunskap (2018). Passa dig för det här när du handlar på nätet. https://internetkunskap.se/artiklar/sakerhet-pa-natet/passa-dig-for-det-har-nar-du-handlar-pa-natet/
- Nordea. Handla säkert online och undvik bedragare. https://www.nordea.se/privat/kundservice/handla-sakert-pa-natet.html
- Säkerhetskollen (2020). Handla säkert online. https://sakerhetskollen.se/betala-sakert-online/handla-sakert-online