Telepriskollen
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Telepriskollen logotyp Gå till startsidan
  • Kontantkort
  • Mobilabonnemang
  • Mobilt bredband
  • Operatörer
  • Frågor & svar
Hem  ›  Frågor & svar  ›  Har jag ångerrätt på mitt abonnemang?

Har jag ångerrätt på mitt abonnemang?

Ja, du har vanligtvis ångerrätt på mobilabonnemang och mobilt bredband. För att få utnyttja ångerrätten måste du dock uppfylla några krav. Du måste bland annat ha tecknat abonnemanget på distans eller utanför affärslokal. Skulle du inte ha någon ångerrätt måste butiken erbjuda öppet köp för att du ska få ångra ditt abonnemang.

När har jag ångerrätt?

Du har ångerrätt om du har ingått ditt avtal på distans, exempelvis om du tecknar avtalet över nätet eller telefon.

Du kan ha ångerrätt även om avtalet inte ingicks på distans. Då gäller det i stället att du ingick avtalet utanför en affärslokal, till exempel i en galleria eller ute på gatan.

Även om du blir kontaktad av en försäljare utanför affärslokalen men sedan tecknar avtalet inne i butiken har du ångerrätt.

Tänk på! Du måste säga upp avtalet inom ångerfristen för att du ska ha någon ångerrätt.

Hur länge gäller ångerfristen?

Ångerfristen på abonnemang är 14 dagar. När dagarna börjar räknas beror dock på om avtalet rör en tjänst eller produkt.

För en tjänst, det vill säga ett abonnemang, börjar ångerfristen räknas från den dagen du ingick avtalet. Om du köper en produkt börjar ångerfristen räknas när du tar emot varan.

Ångerfristen börjar inte gälla förrän du har fått korrekt information om ångerfristen enligt lag. Får du inte korrekt information förlängs ångerfristen. Som längst kan den förlängas ett år efter att den egentligen skulle ha löpt ut.

Tänk på! Går din ångerfrist ut på en lördag, söndag eller helgdag förlängs den till nästkommande vardag.

Du har inte alltid ångerrätt

Du har oftast ångerrätt när du tecknar ett abonnemang, men inte alltid. Det finns tillfällen när du inte har rätt till någon ångerrätt. I stället får du förlita dig på att butiken där du tecknar abonnemanget erbjuder öppet köp för att du ska kunna ångra dig.

Då har du inte rätt till ångerrätt enligt lag

  • När du ingår avtalet utanför affärslokalen och priset är mindre än 400 kronor.
  • När du ingår abonnemangsavtalet i en affärslokal.
  • Du ångrar dig efter ångerfristen på 14 dagar.
  • När du som företagare ingår ett avtal.

Hur gör jag för att ångra ett köp?

Du kan välja att ångra ditt abonnemangsköp på flera sätt. Du kan antingen kontakta operatören via e-post, brev eller telefon. Vid en eventuell tvist måste du kunna bevisa att du faktiskt har ångrat dig. Därför är det alltid bäst att göra det skriftligt och behålla en kopia.

Skickar du in din uppsägning skriftligt kan det vara bra att göra det som rekommenderat brev eller via e-post.

Tänk på! Det finns inte några formkrav på hur uppsägningen måste se ut.

Du kan bli betalningsskyldig om du har börjat använda tjänsten

Det går bra att lämna tillbaka ett abonnemang även om du redan har börjat använda det. Men i så fall får du dock räkna med att bli betalningsskyldig. Du kommer då att bli tvungen att betala för den delen av tjänsten du har utnyttjat.

Fler frågor & svar

Abonnemang
  • Har jag ångerrätt på mitt abonnemang?
  • Har jag ångerrätt på mitt företagsabonnemang?
  • Hur fungerar mobilsvar?
  • Hur gör jag för att byta abonnemang?
  • Hur överlåter jag ett abonnemang?
  • Hur säger jag upp mitt abonnemang?
  • Kan jag spara surfen på mitt abonnemang?
  • Kan jag teckna abonnemang utan att uppge mitt personnummer?
  • Kan jag teckna ett abonnemang trots betalningsanmärkning?
  • Vad händer med ett abonnemang vid dödsfall?
Guider
  • Hur mycket surf behöver jag?
  • Ska jag välja abonnemang eller kontantkort?
  • Ska jag välja fast eller mobilt bredband?
Kontantkort
  • Fungerar Swish med kontantkort?
  • Hur laddar jag mitt kontantkort?
  • Hur ser jag mitt saldo på kontantkortet?
  • Måste jag registrera mitt kontantkort?
Mobilnät och täckning
  • Vad är mobildata?
  • Vad är skillnaden mellan 2G, 3G, 4G och 5G?
  • Vilka operatörer har bäst täckning?
Mobilt bredband
  • Finns det gratis mobila bredband?
  • Hur fungerar mobilt bredband via USB-sticka?
  • Hur ser jag min IP-adress när jag har mobilt bredband?
  • Kan jag dela mobilt bredband via router?
Nummer
  • Hur flyttar jag mitt nummer mellan operatörer?
  • Kan jag behålla mitt nummer om jag beställer nytt simkort?
Sim-kort
  • Hur låser jag upp mitt simkort?
  • Kan jag ha ett 4G-simkort i en 3G-mobil?
  • Vad gör jag om jag har glömt min pinkod?
  • Vad gör jag om jag har glömt min puk-kod?
  • Vad gör jag om simkortet är för stort?
  • Vad gör jag om simkortet är ogiltigt?
Utomlands
  • Fungerar svenska abonnemang och kontantkort utomlands?
  • Vad kostar det att ringa utomlands?
  • Vad kostar det att surfa utomlands?
Filip Svensson
Filip Svensson Telekom-skribent filip.svensson@telepriskollen.se
  • Dela på Facebook
  • Twittra
  • Skicka via e-post
  • Skriv ut

Kommentarer

Följ diskussion
Meddela mig om
guest
Integritetspolicy
guest
Integritetspolicy
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer
Telepriskollen
Telepriskollen
  • Comparico AB
  • Väderkvarnsgatan 22B
  • 753 29 Uppsala
  • Org nr: 556851-2321
Sidor
  • Operatörer
  • Nyheter
  • Kontakta oss
  • Om Telepriskollen
  • Press & media
Följ oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Användarvillkor
  • Cookies
  • Integritetspolicy