Ångerrätt på abonnemang
I de flesta fall har du som köper abonnemang 14 dagars ångerrätt, men inte alltid. På den här sidan går vi bland annat igenom när du har ångerrätt och när du inte har det, hur du går till väga för att ångra ett avtal och vad du kan behöva betala för om du ångrar dig.
När har man ångerrätt enligt lag?
- Om du ingår avtalet på distans, som via telefon eller online.
- Om du ingår avtal utanför företagets affärslokaler, till exempel på gatan, vid tillfällig försäljning i ett köpcentrum eller i din bostad.
- Om du har blivit kontaktad av försäljaren utanför affärslokalen och i direkt anslutning till det ingår avtalet i affärslokalen.
Tänk på att du alltid måste ångra dig inom 14 dagar för att ångerrätten ska gälla.
När har man inte ångerrätt enligt lag?
- Om du har ingått avtal i en av företagets affärslokaler, som i en butik.
- Om du har ingått avtal utanför företagets affärslokaler och totalpriset är lägre än 400 kronor.
- Om du har ingått avtal som företagare (sedan 1 juli 2017 har dock enskilda firmor samma ångerrätt som konsumenter).
- Om du skulle ångra avtalet efter 14 dagar (ångerfristen kan dock förlängas om operatören inte har gett dig korrekt information gällande ångerrätten).
Hur beräknas ångerfristen?
Man beräknar ångerfristen på 14 dagar från olika tidpunkter beroende på om avtalet gäller en tjänst eller en produkt. Du kan vanligtvis ångra ett mobilabonnemang inom 14 dagar från dagen efter att du tecknade avtalet. Gäller avtalet en produkt, som en mobil, surfplatta eller dator, kan du däremot ofta ångra dig inom 14 dagar från dagen efter att du har fått produkten.
Info! Om ångerfristen skulle löpa ut en lördag, söndag eller helgdag kommer fristen att förlängas till nästkommande vardag.
Ångerfristen börjar inte gälla förrän du har fått korrekt information om ångerfristen enligt lag. Får du inte korrekt information förlängs ångerfristen. Som längst kan den förlängas ett år efter att den egentligen skulle ha löpt ut.
Så ångrar du ett abonnemang
- Säkerställ att ångerfristen inte har slutat gälla.
- Kontakta operatören skriftligt (rekommenderas). Skickar du ett fysiskt brev kan det vara bra att skicka det som rekommenderat brev.
- Skriv en uppsägning. Det finns inga formkrav för hur uppsägningen ska se ut men det kan vara bra att inkludera personnummer och datum.
- Spara en kopia. Skickar du via e-post kan det vara bra att spara mejlet på hårddisken.
Du kan ångra ditt abonnemang på flera sätt, antingen via e-post, brev eller telefon. Men vid en eventuell tvist måste du kunna bevisa att du faktiskt har ångrat dig. Därför är det alltid bäst att göra det skriftligt och behålla en kopia. Det finns inte några formkrav på hur uppsägningen måste se ut.
Skickar du in din uppsägning skriftligt kan det vara bra att göra det som rekommenderat brev eller via e-post.
Så ska operatören informera dig om ångerrätten
Operatören ska informera dig om och under vilka förutsättningar ångerrätt gäller, hur lång ångerfristen är, hur du gör för att ångra ett avtal och vilka andra villkor som gäller för ångerrätten. Du ska även få ett standardformulär som du kan använda om du skulle behöva tillämpa ångerrätten. Har du ingått avtal via telefonen ska operatören skicka formuläret via mejl eller informera dig om hur du själv kan hitta det på operatörens hemsida.
Operatören ska ge dig klar och tydlig information om vad som gäller, så att du enkelt ska kunna ta till dig och förstå vad som gäller. Försäljare måste ta särskild hänsyn till personer som är utsatta på grund av nedsatt mental, fysisk eller psykisk förmåga, hög ålder eller en sådan godtrogenhet som säljaren bör kunna förutse.
När kan man bli betalningsskyldig?
Det går förvisso bra att lämna tillbaka ett abonnemang även om du redan har börjat använda det. Men i så fall får du räkna med att bli betalningsskyldig för den delen av tjänsten som du har utnyttjat.
För att du ska bli ersättningsskyldig för exempelvis startad tjänst eller returfrakt måste din operatör ha informerat dig om vad som gäller. Uppstår en tvist är det operatören som måste kunna bevisa att de har gett dig informationen.
Vad är det för skillnad på returrätt och ångerrätt?
Retur- och bytesrätt eller öppet köp innebär att ett företag ger sina kunder möjligheten att köpa produkter och sedan lämna tillbaka dem inom en viss period, enligt särskilda villkor. Retur- och bytesrätt grundar sig inte i lagen, utan det är upp till varje företag att bestämma om de ska erbjuda sina kunder den möjligheten eller ej.
Ångerrätten skulle kunna beskrivas som en särskild form av öppet köp. Den är dock reglerad enligt lag och något som företag som säljer produkter och tjänster på nätet måste erbjuda sina kunder.