Har jag ångerrätt på mitt abonnemang?

Ja, du har vanligtvis ångerrätt på mobilabonnemang och mobilt bredband. För att få utnyttja ångerrätten måste du dock uppfylla några krav. Du måste bland annat ha tecknat abonnemanget på distans eller utanför affärslokal. Skulle du inte ha någon ångerrätt måste butiken erbjuda öppet köp för att du ska få ångra ditt abonnemang.

När har jag ångerrätt?

Du har ångerrätt om du har ingått ditt avtal på distans, exempelvis om du tecknar avtalet över nätet eller telefon.

Du kan ha ångerrätt även om avtalet inte ingicks på distans. Då gäller det i stället att du ingick avtalet utanför en affärslokal, till exempel i en galleria eller ute på gatan.

Även om du blir kontaktad av en försäljare utanför affärslokalen men sedan tecknar avtalet inne i butiken har du ångerrätt.

Tänk på! Du måste säga upp avtalet inom ångerfristen för att du ska ha någon ångerrätt.

Hur länge gäller ångerfristen?

Ångerfristen på abonnemang är 14 dagar. När dagarna börjar räknas beror dock på om avtalet rör en tjänst eller produkt.

För en tjänst, det vill säga ett abonnemang, börjar ångerfristen räknas från den dagen du ingick avtalet. Om du köper en produkt börjar ångerfristen räknas när du tar emot varan.

Ångerfristen börjar inte gälla förrän du har fått korrekt information om ångerfristen enligt lag. Får du inte korrekt information förlängs ångerfristen. Som längst kan den förlängas ett år efter att den egentligen skulle ha löpt ut.

Tänk på! Går din ångerfrist ut på en lördag, söndag eller helgdag förlängs den till nästkommande vardag.

Du har inte alltid ångerrätt

Du har oftast ångerrätt när du tecknar ett abonnemang, men inte alltid. Det finns tillfällen när du inte har rätt till någon ångerrätt. I stället får du förlita dig på att butiken där du tecknar abonnemanget erbjuder öppet köp för att du ska kunna ångra dig.

Då har du inte rätt till ångerrätt enligt lag

  • När du ingår avtalet utanför affärslokalen och priset är mindre än 400 kronor.
  • När du ingår abonnemangsavtalet i en affärslokal.
  • Du ångrar dig efter ångerfristen på 14 dagar.
  • När du som företagare ingår ett avtal.

Hur gör jag för att ångra ett köp?

Du kan välja att ångra ditt abonnemangsköp på flera sätt. Du kan antingen kontakta operatören via e-post, brev eller telefon. Vid en eventuell tvist måste du kunna bevisa att du faktiskt har ångrat dig. Därför är det alltid bäst att göra det skriftligt och behålla en kopia.

Skickar du in din uppsägning skriftligt kan det vara bra att göra det som rekommenderat brev eller via e-post.

Tänk på! Det finns inte några formkrav på hur uppsägningen måste se ut.

Du kan bli betalningsskyldig om du har börjat använda tjänsten

Det går bra att lämna tillbaka ett abonnemang även om du redan har börjat använda det. Men i så fall får du dock räkna med att bli betalningsskyldig. Du kommer då att bli tvungen att betala för den delen av tjänsten du har utnyttjat.

Filip Svensson
Filip Svensson Telekom-skribent filip.svensson@telepriskollen.se