Forskare på KTH har tillsammans med företaget Icomera uppdaterat wifi-möjligheterna i ett av SJ:s X2000-tåg med 5G. Foto: Mariia Korneeva/Shutterstock. com
MobilnätMånga passar på att koppla upp sig och arbeta under tågresan, men som vi alla vet kanske hastigheterna och svarstiderna inte alltid är de bästa. Nu har forskare på KTH (Kungliga Tekniska Högskolan) i samarbete med företaget Icomera utrustat ett av SJ:s X2000-tåg med 5G i syfte att förbättra uppkopplingen för resenärerna. Det skriver Mobil.se.
På grund av det rådande coronaläget har antalet resor i kollektivtrafiken förvisso sjunkit rätt rejält, men många av de som fortfarande måste ta tåget för att röra sig från a till b passar på att koppla upp sig och få lite av dagens arbete gjort. Och precis som Mobil.se skriver har pandemin fått antalet videomöten att öka markant, vilket också kräver högre hastigheter och bättre svarstider.
Därför har forskare på KTH tillsammans med Icomera lagt till till 5G i SJ:s befintliga wifi-mix, och man har nu testat uppgraderingen i ett av X2000-tågen. Där det finns god 5G-täckning ska resenärerna kunna koppla upp sig och dela på hastigheter på upp till 1,3 Gbit/s.
Bättre prestanda än 4G
Mobil.se har pratat med Claes Beckman, forskare på avdelningen Kommunikationssystem på KTH.
– Med 5G går det att hålla eller delta i videomöten på tåget. 4G kan ha upp till en sekunds fördröjning, i 5G är motsvarande fördröjning mindre än en tiondel av detta, berättar han för Mobil.se.
Använder Tele2:s 5G-nät
5G-testet ägde rum runt Stockholm Centralstation och man använde sig av Tele2:s 5G-nät. Täckningen ska enligt uppgift vara som bäst just där, men Mobil.se menar att det begränsade täckningsområdet samtidigt gör det högst oklart hur långa videomöten det hade blivit om tåget fortsatte sin färd.
Modemmarknaden är en utmaning
Men den stora utmaningen är inte tågets hastighet. Mobil.se påpekar att det inte heller är särskilt unikt att utrusta tåg med 5G-teknik – redan för tre år sedan testade nämligen Samsung att utrusta ett höghastighetståg i Japan med 5G, där tågets hastighet låg på 100 km/h och nätets på 1,7 Gbit.
Enligt Fredrik Hallstan på Tele2 handlar de svårigheter man stöter på snarare om att modemmarknaden inte har kommit lika långt i 5G-utvecklingen som smartphonemarknaden. När 4G lanserades var det tvärtom modemen som gjorde entré först.